شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۹۱ هزار نفر از شهروندان قزوینی در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند. ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند.

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار