شناسایی ۴۷ هزار بیمار دیابتی در استان قزوین

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده حدود ۱۰۷ هزار بیمار دیابتی در استان وجود دارد که ۴۷ هزار نفر از آن‌ها شناسایی شده اند.

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه سن شیوع بیماری دیابت در گذر زمان کاهش پیدا کرده است، گفت: اکثر بیماران دیابتی در استان قزوین بالای ۴۰ سال هستند، اما سبک زندگی، نوع تغذیه و افزایش چاقی باعث شده تا کاهش میانگین سنی را در مبتلایان به این بیماری شاهد باشیم.

وی با اشاره به سه نوع دیابت نوع یک، ۲ و بارداری در دسته بندی‌های جدید، تصریح کرد: دیابت نوع یک وابسته به انسولین است و در سنین جوانی و نوجوانی ظاهر می‌شود و در دیابت نوع ۲ نیز بدن بیمار مقدار کمی انسولین تولید می‌کند و فقط در مواقع ضروری نیاز به انسولین پیدا می‌کند.

وی در خصوص دیابت بارداری، خاطرنشان کرد: دیابت زنان باردار بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ دوران بارداری شناسایی می‌شود که اکثر آن‌ها پس از تولد نوزاد درمان می‌شوند، اما بهتر است که تحت مراقبت پزشک متخصص باشند.

تنکابنی، علت افزایش دیابت در استان قزوین را کم تحرکی، شیوع چاقی، سبک نوع زندگی و رژیم غذایی نامناسب اعلام کرد و افزود: علاوه بر مراقب در رژیم غذایی از بدو تولد و کاهش تغذیه‌های شیرین و سرخ کردنی ها، ورزش کردن و ۱۵۰ دقیقه تحرک در هفته باعث کاهش ابتلا به دیابت نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از میان تعدادی از افراد مورد آزمایش قرار گرفته، قند خون ۱۲ هزار و ۷۶۰ نفرشان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ است که در صورت عدم پیشگیری به این بیماری مبتلا خواهند شد، تصریح کرد: افرادی که در خانواده خود سابقه دیابتی دارند بهتر است با مراجعه به مراکز درمانی مشخص شده مورد غربالگری قرار بگیرند تا این بیماری در آن‌ها پیشگیری و کنترل شود.

تنکابنی در خصوص نیاز بیماران دیابتی به انسولین، اظهار کرد: بیماران دیابت نوع ۲ در صورت مراقبت و رعایت دستورات پزشک نیازی به انسولین ندارند، اما افراد دارای دیابت نوع یک با تجویز پزشک خود می‌توانند انسولین مورد نیاز خود را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با اشاره به اینکه از ۲۲۵ هزار مورد غربالگری شده، ۷۰۴ بیمار دیابتی و ۲ هزار و ۱۸۰ نفر نیز مشکوک به این بیماری شناسایی شده اند، گفت: از ۲۰ آبان ماه گذشته پویش سلامت غربالگری دیابت و فشار خون برای افراد بالای ۱۸ سال در سطح استان آغاز شده که تا ۱۵ دی ماه آینده نیز ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت سطح استان، تحت غربالگری قرار بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.