شناسایی ۴۷ هزار بیمار دیابتی دراستان قزوین

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین گفت: تا به امروز حدود ۴۷ هزار فرد مبتلا به دیابت در سطح استان شناسایی شده و در مراکز جامع سلامت استان، خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

تنکابنی رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان گفت: در آخرین مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳.۹ درصد از افراد بالای ۲۵ سال استان یعنی حدود ۱۰۵ هزار نفر مبتلا به دیابت هستند.

وی ادامه داد: تا به امروز حدود ۴۷ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت استان که حدود ۴۵ درصد آمار مبتلایان دیابت در استان هستند؛ شناسایی شده و در مراکز خدمات جامع سلامت استان خدمات درمانی دریافت می‌کنند؛ متاسفانه بسیاری از افراد دیابتی به دلیل بی‌توجهی یا نداشتن علامت بیماری اقدام به دریافت درمان نکرده‌اند.

تنکابنی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود همه افراد بالای ۴۰ سال و نیز افراد دارای علائم خطر میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند و در صورت نیاز به درمان حتما اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۳ آبان ماه به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده و هر سال شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال «دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر» است.

این مسئول تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا از ابتلا به دیابت پیشگیری شود برای این منظور باید رژیم غذایی صحیح، سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی مناسب داشت ضمن اینکه تشخیص به هنگام و زودهنگام موجب درمان موثرتر می‌شود و این افراد می‌توانند زندگی خوبی داشته و از عوارض این بیماری مصون بمانند.

تنکابنی اضافه کرد: دیابت یک بیماری متابولیک بوده و از شایع‌ترین بیماری‌های غدد به شمار می‌آید.

وی افزود: در این بیماری میزان قند خون افزایش پیدا می‌کند و هورمون انسولین که عامل ورود قند به سلول است یا به اندازه کافی تولید نمی‌شود یا عملکرد مناسبی ندارد و در مواردی، هر دو مشکل وجود دارد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین تصریح کرد: دیابت به سه نوع تقسیم می‌شود که نوع یک آن معمولا در نوجوانان دیده می‌شود و از آن به عنوان دیابت وابسته به انسولین یاد می‌شود.

۹۰ درصد افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو هستند

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد دیابتی مبتلا به نوع دو آن هستند، گفت: نوع دیگر دیابت در زنان باردار دیده می‌شود که به آن دیابت بارداری گفته می‌شود.

تنکابنی در مورد علائم بیماری دیابت عنوان کرد: نشانه‌های این بیماری به میزان بالا بودن قند خون افراد بستگی دارد به طوریکه در مراحل اولیه فرد ممکن است فاقد هیچ گونه علامتی باشد، اما با افزایش مداوم قند خون فرد دچار پرخوری، پرادراری، پرنوشی، خستگی مفرط و تاری دید شود و سایر علائم در فرد دیابتی، عفونت‌های مکرر و عدم بهبود زخم‌ها و تهوع و استفراغ و زخم پای دیابتی است.

وی اضافه کرد: البته افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌توانند هیچ یک از این علائم را هم نداشته باشند و با حالت کما به مراکز درمانی منتقل شوند.

ساده‌ترین روش تشخیص دیابت، اندازه‌گیری میزان قند خون ناشتا است

این مسئول یادآور شد: برای تشخیص بیماری دیابت بهترین و ساده‌ترین روش اندازه‌گیری میزان قند خون ناشتا است که اگر میزان قند خون ناشتا در دو نوبت بالاتر از ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد تشخیص دیابت داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر میزان قند خون ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد فرد دچار پیش دیابت یا پری دیابت بوده و در صورتی که کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد فرد سالم است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین خاطرنشان کرد: منظور از ناشتا بودن این است که فرد حداقل به مدت هشت ساعت پیش از اندازه‌گیری قند خون، کالری و غذا دریافت نکرده باشد.

رتبه یازدهم استان قزوین در کشور به لحاظ میزان ابتلا به دیابت

تنکابنی درخصوص وضعیت استان به لحاظ ابتلا به دیابت بیان کرد: بر اساس پیمایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۰، ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و استان قزوین در این پیمایش رتبه یازدهم از نظر میزان ابتلا به دیابت را دارد.

وی افزود: آمار مبتلایان به بیماری دیابت در استان قزوین به میانگین کشوری نزدیک است و باید سعی کنیم تا افراد مبتلا را شناسایی کرده تا درمان زودهنگام و موثر برای پیشگیری از بروز عوارض آن داشته باشیم.

ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری دیابت

وی با اشاره به ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری دیابت گفت: برای درمان دیابت در گام نخست باید میزان قند خون فرد ارزیابی شود و در پاره‌ای موارد می‌توان با تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی مناسب، کاهش اضافه وزن و داشتن تحرک بدنی مناسب میزان قند خون فرد را به حد طبیعی برسانیم.

تنکابنی افزود: در دیابت نوع دو چنانچه با رعایت موارد مذکور، میزان قند خون کنترل نشد و به حد استاندارد نرسید باید از درمان دارویی استفاده کرد که این موضوع هم بستگی به میزان قند خون دارد تا میزان داروی مورد نیاز برای فرد تجویز شود و در دیابت پیشرفته و نوع یک، بیماران نیازمند به مصرف انسولین هستند.

بیماری دیابت در سنین بعد از ۴۰ سالگی بیشتر دیده می‌شود

وی یادآور شد: افراد چاق یا دارای اضافه وزن، اشخاص کم‌تحرک و همچنین اشخاص دارای سابقه ژنتیکی، افراد دارای فشار خون بالا و افرادی که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند مستعد ابتلا به دیابت هستند؛ ضمن اینکه سن یکی از فاکتور‌های بروز دیابت است که با افزایش سن به خصوص بعد از ۴۰ سال بیماری دیابت بیشتر دیده می‌شود.

تنکابنی در مورد عوارض درمان دیرهنگام دیابت اذعان کرد: از آنجا که در بیماران دیابتی میزان قند خون بالا است می‌تواند روی تمام سیستم‌های بدنی اعم از چشم، کلیه، قلب و اعصاب تاثیر گذاشته و کیفیت زندگی آنان را با مخاطره مواجه سازد.

وی در ادامه گفت: توصیه می‌شود کلیه افراد بالای ۴۰ سال و نیز افراد در معرض خطر برای تشخیص زودهنگام دیابت اقدام نمایند تا با تشخیص به موقع بیماری و نگهداشتن میزان قند خون در حد طبیعی از عوارض آن مصون بمانند.

تشخیص به هنگام موجب درمان موثرتر بیماری دیابت می‌شود

این مسئول یادآور شد: در همه افراد توصیه می‌شود متناسب با هرم غذایی تغذیه نمایند؛ البته افراد دیابتی که قند خون آن‌ها کنترل نیست میل بیشتری به مصرف مواد قندی دارند؛ بنابراین ضرورت دارد که رژیم غذایی را رعایت کنند و میزان هیدرات کربن و مواد قندی که مصرف می‌کنند در حدی باشد که پزشک آنان توصیه نموده است.

تنکابنی بیان کرد: افراد دیابتی باید مصرف میوه و سبزیجات و فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانند و کلیه افراد به جای مصرف نوشابه و شربت و آبمیوه مصنوعی از آب و چایی کمرنگ و میوه استفاده نمایند؛ همچنین مصرف مربا و مواد غذایی قندی را به حداقل برسانند و از جایگزین‌های مناسب آن استفاده کنند.

وی گفت: هر فرد دیابتی بهتر است با کمک پزشک و نیز کارشناس تغذیه، دارو و رژیم غذایی مناسب خود را دریافت نماید و قند خون خود را در حد مناسب نگه دارد.

برچسب ها: علوم پزشکی ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.