اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون در آبیک

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک از غربالگری حدود ۷۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار در این شهرستان خبر داد.

علی علیجانی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با اشاره به اجرای طرح ملی دیابت و فشار خون گفت: غربالگری حدود ۷۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار در این شهرستان انجام شده است.

علیجانی، هدف از اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون را شناسایی افراد مبتلا به این بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: با توجه به اینکه شهرستان آبیک، نمونه آزمایشی (پایلوت) طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر مراقبت‌های سلامت است، در شهر‌ها و روستا‌ها اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون، باید ۱۰۰ درصد اجرا شود و چون در شهر‌ها دسترسی به جمعیت بالای ۱۸ سال، کمی مشکل است، این امر، مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی گفت: برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون، ۲۵ خانه بهداشت روستایی؛ پنج مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی قشلاق، خاکعلی، زیاران، ناصرآباد و کوندج؛ دو مرکز جامع خدمات سلامت و سه پایگاه شهری در آبیک پیش بینی شده است.

این مسئول اظهار کرد: در بخش تریاژ بیمارستان دولتی شهدا، درمانگاه تامین اجتماعی و از ساعت ۷ تا ۹ صبح در آزمایشگاه پاستور، غربالگری دیابت و فشار خون توسط مراقبین سلامت رایگان انجام می‌شود و تیم‌های سیاری هم در نظر گرفته شده که در کارخانجات بزرگ و شهرک‌های صنعتی کاسپین ۱ و ۲ نسبت به اجرای این طرح اقدام می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک با بیان اینکه دیابت و فشار خون از بیماری‌های بی سر و صدا و خاموش محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر این بیماری‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شود، از ابتلای افراد به سایر بیماری‌ها و آسیب به اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه و ... جلوگیری می‌شود.

علیجانی با اشاره به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۷۸۰۰ بیمار مبتلا به فشار خون در شهرستان آبیک که غالباً بالای ۴۰ سال هستند، افزود: با اجرای طرح غربالگری، پیش بینی می‌شود حدود ۱۱ هزار تَن به تعداد مبتلایان به فشار خون در این شهرستان افزوده شود.

این مقام مسئول به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۴۱۵۰ بیمار دیابتی در شهرستان آبیک اشاره کرد و گفت: از ۷۳ هزار تَن جمعیت بالای ۱۸ سال، ۳۵ هزار تَن بین ۱۸ تا ۴۰ سال و ۳۸ هزار تَن بالای ۴۰ سال هستند و اگر فردی به دو بیماری دیابت و فشار خون مبتلا باشد، در سطح نخست، تحت مراقبت پزشک در مراکز تابعه شبکه بهداشت و درمان قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، در سطح ۲ به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود. وی ادامه داد که فردی که طی شش ماه اخیر آزمایش قند داشته باشد، می‌تواند به همراه برگ آزمایش خود، به مراکز تعیین شده مراجعه کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک اظهار کرد: هر فردی در شهر آبیک، می‌تواند به هر مرکز جامع خدمات سلامت و یا پایگاه شهری برای غربالگری دیابت و فشار خون مراجعه کند.

دکتر علیجانی با بیان اینکه طرح غربالگری دیابت و فشار خون تا ۱۵ دی ماه امسال اجرا می‌شود؛ از مردم شهرستان آبیک درخواست کرد در اجرای این طرح، مسئولان شبکه بهداشت و درمان را یاری کنند؛ زیرا سبک زندگی، نوع تغذیه و کم تحرکی، سبب شده بیماری‌های دیابت و فشار خون در جامعه رو به افزایش باشد و مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، می‌طلبد در طرح غربالگری همکاری لازم را داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار