کاهش ۲۰ درصدی کشت چغندرقند در نهاوند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند گفت: امسال بیش از ۳۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش داشته است.

توکل آبشناس گفت: با هدف مدیریت مصرف آب طرح اصلاح الگوی کشت در استان همدان تهیه و به شهرستان‌ها هم ابلاغ شده است.

او گفت: در شهرستان ما وظیفه داریم این الگو را اجرا کنیم تا از اتلاف منابع آبی جلوگیری شود و در سال جدید مصمم به انجام این کار هستیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت چغندرقند به‌عنوان یکی از کشت‌های مورد اشاره در طرح اصلاح الگوی کشت گفت: اکنون در شهرستان در این راستا برای کشت چغندرقند طبق این الگو برنامه داریم ۲۶۰۰ هکتار کشت کنیم و چهار کارخانه قند برای ما معرفی‌شده‌اند.

آبشناس این کارخانه‌ها شامل لرستان، همدان، قزوین و نقش‌جهان اصفهان است و از کشاورزان درخواست داریم تنها با این چهار کارخانه که اعلام کردیم قرارداد ببندند.

او با اشاره به اینکه نهاوند بیشترین سطح زیرکشت چقندرقند در استان همدان را دارد، گفت: اجرای طرح الگوی کشت در نهاوند موجب شده کشاورزان به کشت محصولات کم آب‌بر تشویق شوند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۳۰۰هزار تن چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود و یادآور شد: اگر با این کارخانه‌ها قرارداد بسته شود دولت می‌تواند حمایت‌های خود مانند کود و خرید محصول در پاییز را انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

آبشناس گفت: هر کشاورز باید مدیریت کند که محصولی مانند چغندر را در کنار محصولات کم‌آب‌بر مانند کلزا، گندم و جو هرچند سال یک‌بار بکارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.