تمام راکتور‌های نیروگاه «زاپوریژیا» اوکراین در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفت

تمامی شش راکتور نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» اوکراین در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفتند که ایمنی آن را افزایش می‌دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تمام ۶ واحد راکتور نیروگاه هسته‌ای «زاپوریژیا» اوکراین برای اولین بار در دو سال گذشته، در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفتند.

به گزارش وبسایت این آژانس، گروسی از این تصمیم استقبال کرد و گفت چنین اقدامی «ایمنی کلی تاسیسات را افزایش می‌دهد».

در ماه اوت سال ۲۰۲۲ اپراتور انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که ششمین و آخرین راکتور نیروگاه خاموش شده تا از تشعشعات احتمالی جلوگیری شود. با این حال تا به امروز دست کم یک راکتور در وضعیت «خاموشی گرم» قرار داشت.

تفاوت بین خاموشی معمولی (گرم) و خاموشی سرد در آن است که در وضعیت دوم، سوخت به طور کامل یا تا حد زیادی سرد شده است؛ اما در یک خاموشی معمولی همچنان به مایع خنک کننده نیاز است و سوخت نیز تا اندازه‌ای گرم می‌ماند، زیرا به واکنش ادامه می‌دهد. 

در هفته‌های اخیر، آژانس انرژی اتمی مکررا در خصوص وضعیت این نیروگاه ابراز نگرانی کرده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه در جلسه با شورای حکام نسبت به خطرات حملات پهپادی اخیر به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هشدار داد و گفت این حملات می‌تواند جنگ را به مرحله «جدید و خطرناکی» بکشاند.

روسیه نهم آوریل اعلام کرد که اوکراین در سومین روز متوالی، با پهپاد به این نیروگاه حمله کرده است. اوکراین مسئولیت حمله را رد کرد و در عوض مدعی شد که مسکو در پس این حملات بوده است.

نیروگاه زاپوریژیا که دارای شش راکتور است در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. زاپوریژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است و در حال حاضر از کنترل دولت اوکراین خارج شده و تحت کنترل نیرو‌های روسی قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار