بایدن: آمریکا آماده دفاع از فیلیپین است

رئیس جمهور آمریکا در یک نشست سه جانبه با مقام‌های ژاپنی و فیلیپینی، گفت: ایالات متحده آماده است تا از مانیل در برابر هرگونه حمله‌ای در دریای جنوبی چین دفاع کند.

رئیس جمهور آمریکا که در کاخ سفید میزبان فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین بود، در بحبوحه تنش‌های دریایی فزاینده بین مانیل و پکن اظهار کرد: ایالات متحده آماده دفاع از فیلیپین در برابر هرگونه حمله در دریای مورد مناقشه جنوبی چین است.

بایدن در ادامه سخنان با بیان اینکه تعهدات دفاعی ایالات متحده در قبال ژاپن و فیلیپین آهنین است، تاکید کرد: بر اساس معاهده دفاعی میان واشنگتن و مانیل، به هرگونه حمله به هواپیماها، کشتی‌ها یا نیرو‌های مسلح فیلیپین در دریای جنوبی چین پاسخ خواهیم داد.

نخست‌وزیر ژاپن هم در ادامه این نشست سه جانبه، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نظم بین‌المللی آزاد و باز مبتنی بر حاکمیت قانون را حفظ و تقویت کنیم، همکاری چند لایه بین متحدان و کشور‌های همفکر ضروری است.

همچنین رئیس جمهور فیلیپین نیز در این نشست سه جانبه، گفت: مقابله با چالش‌های پیچیده زمان ما نیازمند تلاش‌های هماهنگ از سوی همه، تعهد به یک هدف مشترک و التزام تزلزل‌ناپذیر به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است.

کاخ سفید پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رئیس جمهور آمریکا ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین ۱۴۰۲) در اجلاس سه جانبه‌ای در واشنگتن با نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور فیلیپین دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در آن بیانیه آمده بود: این اولین اجلاس سه جانبه سران آمریکا، ژاپن و فیلیپین است و یک روز پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و شرکت در یک مراسم شام رسمی برگزار می‌شود.

ژوئن سال گذشته میلادی (خرداد - تیر)، آمریکا، ژاپن و فیلیپین اولین نشست سه جانبه مشاوران امنیتی ارشد خود را برگزار کردند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بایدن ، آمریکا ، ژاپن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
نخود هر آش
آخرین اخبار