چگونه افطاری ساده را عادی‌سازی کنیم؟

افطاری ساده سنتی است که از چند سال پیش به زیبایی در کشورمان فراگیر شده و خوب است که راهش را به میهمانی‌های خانوادگی هم باز کند.

 افطاری دادن به روزه‌دار ضمن آنکه ثواب و فضیلت زیادی دارد، بهانه‌ای برای صلهٔ رحم و دورهمی‌های خانوادگی هم هست. اما در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها به سفره‌های پرزرق و برق و مجلل تمایل پیدا کرده‌اند، وظیفهٔ ما برای «ترویج فرهنگ افطاری ساده» چیست؟

سنت زیبای «افطاری ساده» را فراگیر کنیم
پاداش آزاد کردن یک مؤمن، آمرزش لغزش‌های گذشته، ورود به بهشت، نجات از آتش جهنم، و...؛ این تنها بخشی از فضایلی است که برای افطاری دادن به روزه‌دار ذکر شده است. اما باید مراقب باشیم از شوق این ثواب عظیم به دام اسراف نیفتیم. «افطاری ساده» سنتی است که از چند سال پیش به زیبایی در کشورمان فراگیر شده و خوب است که راهش را به میهمانی‌های خانوادگی هم باز کند.

رهبر عزیزمان در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۱۳۹۲ فرمودند «یک سنت خوب هم امسال بیش از سال‌های دیگر دیده شد که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادن‌های ساده و بی‌پیرایه در مساجد و خیابان‌ها بود... بعضی‌ها به بهانهٔ افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای این‌که در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند.».

هدفتان را از افطاری دادن شفاف کنید
افطاری دادن به روزه‌دار علاوه بر ثواب زیادی که گفتیم، بهانه‌ای برای تجدید دیدار‌ها و باعث احساس انس و الفت با خویشاوندان، انفاق، و نوعی ترویج خوبی و دوستی است. ضمن اینکه رنگ شادی و طراوت را به ماه مبارک رمضان می‌پاشد.

نیتتان را خالص کنید برای خدا. اگر عزیزان و بستگان‌تان را برای افطار دعوت می‌کنید، برای رضای خدا باشد. نه نمایش دارایی‌ها و سفرهٔ پرزرق و برق به بندگان او. با این نیت‌های غیرالهی مبارزه کنید تا افطاری دادن هم بشود وسیله‌ای برای خودسازی و نزدیک شدن به خدا.

افطاری ساده

سفیر فرهنگی افطار ساده باشید
هر کدام از ما با هر اقدامی که در خانواده و جامعه انجام می‌دهیم، می‌توانیم در جا افتادن فرهنگ درست یا غلطی اثرگذار باشیم. چه بهتر که به جای یک میهمانی پرتجمل و مسرفانه که عزیزان‌تان را وارد رقابت رنج‌آور چشم و هم‌چشمی می‌کند، فرهنگ زیبای افطاری ساده را جا بیندازید. چشم و هم‌چشمی در نهایت به تجمل و اسراف می‌انجامد و باعث گرفتاری مردم و آسیب دیدن کل جامعه می‌شود.

اگر لازم است خط‌شکنی کنید
اگر دوستان و خویشان‌تان با افطاری ساده بیگانه‌اند، لازم است خودتان خط را بشکنید و این شیوه را برای دیگران جا بیندازید. از اینکه اولین نفری باشید که در فامیل افطاری ساده می‌دهید، نگران نباشید. دلایل این تصمیم را برای آشنایان نزدیک خود توضیح دهید و بعد خودتان را در دل این خیر بزرگ رها کنید. مطمئن باشید خیلی زود همراهان ثابت‌قدمی پیدا می‌کنید.

با همان هزینه میهمانان بیشتری دعوت کنید
اقلام ساده‌ای را سر سفره بگذارید که در بیشتر خانه‌ها پیدا می‌شود. خوراکی‌های غیرضروری را حذف کنید. به جای تدارک غذای گران‌قیمت و خوراکی‌های متنوع و زیاد، غذای ساده‌تری بپزید و با همان هزینه به افراد بیشتری افطاری بدهید. اطعام روزه‌داران بدون ریخت و پاش و تجملات با سبک زندگی و توصیه‌های بزرگان دینی ما تناسب بیشتری دارد.

سفره‌ای که بقیه هم از پسش بربیایند
بسیارند کسانی که دل‌شان می‌خواهد بستگان‌شان را به افطار دعوت کنند. اما وقتی سفره‌های پر رنگ و لعاب دیگران را می‌بینند، تدارک دیدن شبیه آن را در توان بودجهٔ خود نمی‌بینند. قرار نیست سفرهٔ افطار را آن‌قدر سنگین بچینیم که دیگران نتوانند شبیهش را برای میهمانان خود پَهن کنند و به این ترتیب توفیق افطاری دادن به روزه‌دار را از دست بدهند.

برای ایدهٔ خود یار جمع کنید
فکر نکنید تنهایید. حتماً افراد دیگری هم در اطراف‌تان هستند که به افطاری ساده تمایل دارند، اما به خاطر نگاه دیگران و احتمالاً نگرانی از رعایت نشدن شأن میهمانان‌شان، آن را کنار می‌گذارند. با آنها به بحث و تبادل نظر بنشینید و توجیه‌شان کنید تا به مدافع این ایده تبدیل شوند. وقتی یار جمع کنید دیگر نگران تنها ماندن در دفاع از افطاری ساده در جمع نزدیکان نخواهید بود.

به همدیگر کمک کنید

ماه رمضان است و افطاری‌های خانوادگی‌اش. چه بهتر که در میهمانی‌های پرجمعیت، چند نفر از میهمانان به کمک میزبان بروند و او را در تهیه و تدارک غذا و افطاری یاری کنند.

اگر در خانواده‌تان افطاری دوره‌ای می‌دهید، با هم‌فکری کسانی که ایدهٔ افطاری ساده را پذیرفته‌اند چند مدل غذای ساده انتخاب کنید و هر کدام‌تان یکی از آنها را برای مراسم خود بپزید.

بخشی از بودجه را به نیازمندان بدهید
از بودجه‌ای که برای افطار در نظر گرفته‌اید، آن مبلغی را که به خاطر ساده برگزار کردن مراسم باقی مانده (صرفه‌جویی شده) به افراد نیازمند بدهید. خصوصاً اگر افطاری‌های مفصل و سفره‌های پرزرق و برق در فامیل‌تان رایج است، به طور شفاف و عمومی این نکته را اعلام کنید.

منبع: منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار