چین: روابط با فیلیپین در دو راهی سرنوشت ساز قرار دارد

وزارت خارجه چین به فیلیپین درباره اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی هشدار داد.

ظهور چین به عنوان یک قدرت همتراز با آمریکا، بزرگترین تهدید استراتژیک واشنگتن در نظام بین الملل محسوب می‌شود. از این رو، ایالات متحده در حال تقویت روابط خود با کشور‌های شرق آسیا برای اعمال سیاست مهار علیه پکن است. در این میان، دریای چین جنوبی نقطه اوج تنش‌ها قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین امروز (دوشنبه) به فیلیپین درباره تقابل نیروی دریایی دو کشور در دریای چین جنوبی هشدار داده و اعلام کرد که روابط میان دو طرف اکنون در دو راهی سرنوشت ساز قرار دارد.

این دومین پیام هشدار وزارت خارجه چین به مانیل طی ۳ ماه گذشته محسوب می‌شود. دو طرف مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از این دریا به ویژه جزایر اسپراتلی (Spratly Islands) هستند. این جزایر گرچه خالی از سکنه هستند، اما دو طرف از جنبه مالکیت بر دریا‌های اطراف آن به ویژه مناطق انحصاری اقتصادی، بر ادعای خود پافشاری دارند. 

طی تماس تلفنی میان چین ژیادونگ، معاون وزیر خارجه چین با ترزا لازارو، همتای فیلیپینی وی، پیام هشدار پکن به مانیل ابلاغ شد. 

ترزا لازارو نیز در این تماس تلفنی بالاترین اعتراضات خود را نسبت به اقدامات پرخاشجویانه گارد ساحلی و نیروی دریایی چین علیه نیرو‌های فیلیپینی در دریای چین جنوبی به اطلاع طرف مقابل رسید. 

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی خاطر نشان کرد: پکن بار دیگر از فیلیپین می‌خواهد به تعهدات و توافقات احترام گذاشته و فعالیت دریایی و تحریک آمیز خود را در دریای چین جنوبی متوقف کند. ما از مانیل می‌خواهیم به هر گونه اقدام یکجانبه که می‌تواند منجر به پیچیده شدن شرایط در این دریا شود پایان بخشد. 

این بیانیه در پایان خواستار بازگشت صادقانه فیلیپین به مسیر گفت‌وگو برای حل و فصل اختلافات پیرامون دریای چین جنوبی شد. 

آمریکا طی سالیان اخیر همکاری‌های نظامی خود را با فیلیپین به منظور اعمال سیاست مهار علیه چین گسترش داده است. واشنگتن به هیچ عنوان مایل نیست پکن به دریای چین جنوبی تسلط یافته و مسیر دریایی این کشور را به مخاطره بیندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار