اعتراض چین به «تحریکات» آمریکا در تایوان

پس از آنکه نیروی دریایی ایالات متحده برای چندمین بار کشتی جنگی خود را از طریق تنگه حساس تایوان عبور داد، آن هم به‌دنبال انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این جزیره خودگردان، چین امروز از ایالات متحده به دلیل ایجاد «مشکل و تحریک» انتقاد کرد.

چین روی تایوان ادعای حاکمیتی دارد و هرگز استفاده از قوه قهریه برای کنترل کردن دوباره آن را رد نکرده است. تایوان هم می‌گوید که تنها ساکنان این جزیره می‌توانند درباره آینده آن اظهارنظر کنند.

سخنگوی وزارت دفاع چین به خبرنگاران گفت: «کشتی‌های جنگی و هواپیما‌های ایالات متحده باعث ایجاد مشکل و تحریک در نزدیکی چین شده‌اند و فعالیت‌های مکرر و تمام‌عیار در آب‌ها و فضای هوایی در اطراف چین انجام می‌دهند.»

پیشتر نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرده بود، ناوشکن «یواس‌اس جان فین» از مسیری در تنگه تایوان که «فراتر از آب‌های سرزمینی هر کشور ساحلی» بود، عبور کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین در این رابطه گفت که پاسخ چین و راندن این کشتی «توجیه‌شده، معقول، حرفه‌ای و محدود» بود. او افزود که ارتش چین «به طور منظم به عنوان بخشی از آموزش‌های خود، به سازماندهی عملیات نظامی مربوطه» در اطراف تنگه تایوان ادامه خواهد داد.»

این در حالیست که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند مانور‌های مکرر چین در آستانه مراسم آغاز به کار ویلیام لای، رئیس‌جمهور تازه منتخب تایوان در ماه مه افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین درباره احتمال ملاقات دونگ جون، وزیر دفاع چین و همتای آمریکایی‌اش، گفت پکن «نگرشی باز به گفتگو‌های دوجانبه در هر سطحی نشان می‌دهد.» او طی صحبت‌هایش از تایید برگزاری چنین نشستی خودداری کرد.

علاوه بر این، از سخنگوی چین درباره برنامه‌های فیلیپین برای تقویت ساخت و ساز‌ها در جزایر جنجالی مورد بحث سوال شد و او مانیل را به «نقض حاکمیت چین و ایجاد تحریکات در دریای چین جنوبی» و همچنین «تبانی با قدرت‌های خارجی» متهم کرد.

برچسب ها: چین ، آمریکا ، تایوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار