مشارکت مردم در تولید راهکار عبور از دشواری‌های اقتصادی است

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشارکت گرفتن مردم در تولید که سالها مورد غفلت واقع شده است، راهکار اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی است.

مسعود میرزایی شهرابی گفت: مشارکت مردم در عرصه تولید خرد و کلان، تبعات ارزشمند بسیاری دارد و تحقق آن باعث می‌شود تولید رونق گرفته، هزینه‌های تولید کاهش یابد و در نتیجه تورم سیر کاهشی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاه عالمانه، هوشمندانه، واقع بینانه و از روی حکمت، شعار سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامیدند، اظهار کرد: ایشان با یک تشخیص راهبردیِ درست و بر اساس ریشه‌یابی هوشمندانه نظام مسائل کشور، ابرمسئله "تولید" را شاه‌کلید حل مشکلات و راهکار اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی و اکسیر شِفابخش رفع تنگی معیشت مردم می‌دانند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: اینکه حمایت از تولید، جزء اصلی نقشه راه کشور هر ساله مورد تمرکز و تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، بیانگر این نکته است که هنوز کشور در این زمینه ضعف دارد و بایستی با تمام ظرفیت‌ها و امکانات از تولیدگران حمایت کرد تا با اشتغال‌آفرینی و افزایش ثروت ملی، نقدینگی کنترل شود و تورم و گرانی کاهش پیدا کند.
او اضافه کرد: یکی از نمونه‌های مشارکت مردم درعرصه‌های اقتصادی و تولید که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید داشته اند شرکت‌های دانش‌بنیان است.

میرزایی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با مشارکت گرفتن نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در عرصه تولید مبتنی بر فناوری و نوآوری، ضمن کمک به اشتغال این قشر ارزشمند، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به محصولات و خدمات با فناوری بالا را مرتفع می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسوخ فناوری و نوآوری در جامعه و صنعت اهرم قدرتمندی در افزایش تولید است، گفت: دانشگاه و نخبگان در تحقق تولید دانش بنیان نقش‌آفرین هستند و بایستی شتاب پیشرفت‌های علمی و فناوری و گسترش تولیدات زیربنایی و تربیت سرمایه انسانی متخصص، کارآمد و ماهر توسط دانشگاه افزایش پیدا کند که در نتیجه آن اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد نفتی خواهد شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: بر همین اساس توسعه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری که منجر به رشد شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌گردد، می‌تواند کاتالیزور رسیدن به اهداف باشد. قطعا اساتید دانشگاه و دانشجویان از جمله بازیگران اصلی این مسیر هستند تا با جهاد تبیین، مشاوره و هوشمندسازی فرآیندها، نقطه اتصال زیست بوم علم و فناوری با کارآفرینان در جهت جهش تولید باشند.

وی بیان کرد: مردم می‌توانند در جهش تولید نقش مهمی ایفا کنند. این امر شامل حمایت از کارآفرینان و استارتاپ‌ها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، ایجاد شرایط محیطی مناسب برای رشد و توسعه کسب و کارها، و همچنین ارتقاء سطح دانش و فناوری در جامعه است.

میرزایی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد، افزود: این دانشگاه با ارائه آموزش عالی و تخصصی، تربیت نیروی مهارتی، ایجاد ارتباطات با صنعت و بازار کار، پژوهش‌های نوآورانه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به کسب و کارها، به جهش تولید کمک خواهد کرد، پارک علم و فناوری نیز به عنوان پلی بین دانشگاه، صنعت و دولت، نقش مهمی در توسعه فناوری و ایجاد کسب و کار‌های نوپا دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کارگر ایرانی دارای ثبات و امنیت شغلی، قدرت خرید و معیشت مناسب باشد، ستون فقرات تولید قدرتمند می‌شود و فقر و فساد از بین می‌رود. واردات بی رویه و قاچاق و همراهی مردم با بازار‌های غیرمولد مثل دلار و سکه، نه تنها کمر تولید داخلی را می‌شکند بلکه بصورت خودتحریمی عمل می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار