اتوفاژی چیست و چه ارتباطی با روزه‌داری دارد؟

یک روانشناس بالینی گفت: اتوفاژی یک فرایند مهم در پالایش و بازیافت مواد غذایی و دیگر مواد مصرفی در سلول‌ها است.

زهره قاسمی روانشناس شخصیت و بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اتوفاژی فرآیندی حیاتی است که در آن سلول‌های بدن هر گونه اجزای غیر ضروری یا آسیب دیده را پاکسازی می‌کنند. اصطلاح اتوفاژی از یونان باستان به معنای خودخواری گرفته شده است.

او در ادامه گفت: محققان اتوفاژی را با چندین اثر مثبت بر سلامت مرتبط می‌دانند. آنها همچنین بر این باورند که ممکن است فرد بتواند با روزه داری باعث اتوفاژی شود.بدن یک فرد حاوی تریلیون‌ها سلول است. با گذشت زمان، مولکول‌های ناخواسته می‌توانند در داخل آنها ایجاد شوند. گاهی اوقات، این می‌تواند به برخی از قطعات آنها آسیب برساند.اتوفاژی یک فرآیند طبیعی است که به این مشکل پاسخ می‌دهد. در طی اتوفاژی، سلول‌ها این مولکول‌های ناخواسته و قسمت‌های ناکارآمد را حذف می‌کنند. گاهی اوقات اتوفاژی برخی از این مولکول‌ها و قطعات را از بین می‌برد. در موارد دیگر، سلول این قطعات را به اجزای جدید بازیافت می‌کند. فرآیند فعال سازی اتوفاژی به شدت توسط ۱۸ ژن مختلف مرتبط با اتوفاژی تنظیم می‌شود.

او گفت: فرایند اتوفاژی و ارتباط آن با روزه داری یک فرایند پیچیده در بیولوژی است که مربوط به تخلیص و پالایش سلولی مواد غذایی و دیگر مواد مصرفی است. در این فرایند، سلول خودکشی می‌کند تا محتویاتش را برای سلول‌های دیگر قابل استفاده کند.

روانشناس شخصیت و بالینی بیان کرد: روزه داری اعمال ماه مبارک رمضان وبرای بهبود سلامتی است. در طول روزه داری، غذایی مصرف نمی‌شود. این باعث می‌شود که بدن به یک فرایند اتوفاژی نزدیک شود، زیرا مجبور است از موادی که در دسترس نیستند استفاده کند.

او تصریح کرد: در طول روزه داری، بدن به فعالیتی مشابه با اتوفاژی می‌پردازد. به عنوان مثال، در طول روزه داری، بدن ابتدا به دنبال گلوکز در خون می‌گردد، اما، چون گلوکز در دسترس نیست، به جای آن از انرژی ذخیره شده در چربی‌ها استفاده می‌کند. همچنین، بدن برای پالایش مواد مصرفی به خود می‌پردازد و مواد مصرفی غیرضروری را از بین می‌برد.

قاسمی بیان کرد: به طور کلی،  روزه داری و اتوفاژی ارتباط مستقیمی با هم دارند، هر دو فرایند به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کنند. برای روزه داری، می‌توان بهبود کنترل قند خون، کاهش التهابات و بهبود شاخص‌های متابولیکی را به عنوان مزایا مطرح کرد. همچنین، اتوفاژی نیز به پالایش مواد مصرفی و بهبود عملکرد سلولی کمک می‌کند.

او گفت:همانطور که قبلاً گفته شد، اتوفاژی یک فرایند مهم در پالایش و بازیافت مواد غذایی و دیگر مواد مصرفی در سلول‌ها است. بنابراین، این فرایند می‌تواند به بهبود سلامتی بدن کمک کند. در ادامه، به برخی از مزایای اتوفاژی برای سلامتی اشاره می‌کنیم:کاهش التهاب،بهبود عملکرد سلولی،کنترل قند خون،بهبود حافظه و کاهش،ریسک بیماری برخی دیگر از مزایای اتوفاژی میتوان به بهبود شاخص‌های متابولیکی،کاهش وزن،پیشگیری از سرطان،بهبود سلامت دستگاه گوارش اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
حتی اشخاصی که اصلا دینی ندارند
هم روزه میگیرند
چونکه بعد از تحقیق
متوجه شدند که روزه باعث سلامتی بدن و پاک سازی بدن و جلوگیری از فراموشی و الزایمر وووووو است
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
روز نامه خبر میگی همه موقع افطار همه خوراکی ها رو با هم نخوردید چون معده و دستگاه گوارش امادگی هضم هم زمان خوراکی ها رو ندارد اوناییی که اینو میگن خبر از حال مردم روزه دار ندارن که ۱۲ یا ۱۴ ساعت هبچی نخوردن گشنه هستن خودتون بزارین جایییییی مردم روزه دار ماه رمضون از موقع نماز صبح تا موقع نماز مغرب
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۸ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
درود
صبح بخیر
سرکار خانم قاسمی من در این صفحه از شما یاد گرفتم و به شما تبریک می گویم که مطالعه فراتر از حوزه روان شناسی بالینی و شخصیت انجام داده اید. اما چون عموم مردم از این صفحه بازدید می کنند پیشنهاد می دهم در حوزه تخصصی اظهار نظر فرمایید چه بسا کارشناسان تغذیه، غدد، متابولیسم و سایر متخصصان امکان ارائه نظر تخصصی در این زمینه دارند. من این فعالیت علمی شما را بر نیت مثبت شما و خدمت به مردم می گذارم. مانا و سربلند باشید.
آخرین اخبار