ترقه بازی هیچ ربطی با جشن چهارشنبه سوری ندارد

کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: ترقه بازی، هیچ ربطی با جشن چهارشنبه سوری ندارد.

ام‌البنین اصلی شهرکی  با اشاره به اینکه تحریف آیین چهارشنبه سوری ممنوع است، بیان کرد: چهارشنبه سوری جزو آئین‌های دیرینه و کهن مردمان ایران زمین است که در هر منطقه و بخش نیز سنت‌های بومی شده و خاص خود را دارند که همه آنها ریشه در آداب، سنن و فرهنگ دارد.

 وی گفت: کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش، سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده‌اند.

وی افزود: حفظ این آئین‌ها با همان سیره و سنت قدیمی که نسل به نسل منتقل شده و بیانگر تاریخ کهن این مرز و بوم است ضروری بوده؛ اما در سال‌های گذشته برخی‌ها خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ناآگاهانه با سلسله کارهایی که انجام می‌دهند در حال وارد کردن خدشه به این فرهنگ اصیل در شب چهارشنبه سوری هستند.

کارشناس حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ‌کدام از این آیین ها دیده نمی‌شود، بنابراین کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش سلامتی مردم را هدف می‌گیرند، با تن دادن به رفتاری آمیخته به هرج و مرج روحی، آیین چهارشنبه سوری را تحریف کرده‌اند.

وی اظهار کرد: برخی از افراد نباید زیبایی این رسم کهن ایرانی را با انجام کارهای خطرناک و استفاده از وسایل خطرناک آتش‌بازی خراب کنند.

متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است

شهرکی گفت: یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد تمامی آیین‌ها و یادمان هایی که مردم ایران در هنگامه گوناگون بر پا می‌داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته بود و در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان و بدسگالان و مرگ پرستان، در قالب نمادها، نمایش‌ها و آیین‌های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته ارگان‌های ذیربط اقدام شایسته‌ای انجام می‌دادند و در یک مکان عمومی کنترل شده علاقه‌مندان را جمع و با روشن کردن آتش و اجرای موسیقی سنتی داشته و ضمن پاسداشت سنت نوروزی از یک معضل اجتماعی نیز جلوگیری می‌کردند.

کارشناس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکنون چهارشنبه سوری پایان سال در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی و انسانی بوده که جان و روان انسان‌ها را در وهله اول هدف قرار داده، متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده، مواد محترقه‌ای که در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوش‌خراش و آزارنده، آسیب‌های جدی به چشم، دست و سایر قسمت‌های بدن وارد می‌کنند.

وی افزود: در برخی نقاط سیستان وبلوچستان نیز چند سالی است که برنامه های سنتی، جای خود را به شادی‌های کاذب و مخرب داده‌اند، شادی‌هایی از جنس ترقه، انفجار، گاز بیهوده موتور سیکلت‌ها و پیامد آن آلودگی‌های صوتی و صدمات محیطی نظیر تخریب چمن و فضای سبز پارک‌ها و خطر نابودی زیست محیطی و همچنین پخش شدن مواد شیمیایی و بوی باروت در فضا و کلی پیامدهای منفی دیگر است؛ اما نکته قابل توجه در این میان صرف هزینه‌های گزاف جهت خرید مواد محترقه است.

شهرکی گفت: باید تفکر و دیدگاه خانواده‌ها را به سمتی سوق داد که ضمن آشنایی صحیح با آیین‌های کهن ایرانی و سنت‌های گذشته به جوانان نیز بیاموزد که به جای صرف هزینه‌های مالی فراوان چندصد میلیونی، از آن سرمایه در جهت رضای خدا استفاده کرده و در آستانه سال جدید ایتام، نیازمندان و خانواده های بی بضاعت را در یابند.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار