امام جمعه شاهرود:

پروژه‌های ملی تامین آب شاهرود اجرایی شود

حجت‌الاسلام امینی با انتقاد از نحوه غیر کارشناسی تأمین آب برای استان که معضلات زیست محیطی و امنیتی به همراه دارد، گفت: مسوولان هر چه سریعتر پروژه‌های ملی نیمه‌کاره را تکمیل کنند.

حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود درباره مشکل اساسی آب پایدار در شاهرود گفت: دو طرح آبی مربوط به شهرستان که در هیأت دولت هم مصوبه دارد حدود سی سال است که به نتیجه نرسیده است؛ طرح سد کالپوش برای شرب شاهرود با وجود اینکه ردیف بودجه گرفت و لوله‌های آن هم خریداری شد به وسیله کاندیدا‌های مناطق مختلف شهرستان، سیاسی و باعث برانگیختن اعتراضات مردمی و بُعد سیاسی شد؛ پس از آن هم در دولت‌های مختلف برای حل این مسأله عزم جدی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: طرح دیگر که تأمین آب پایدار از چشمه‌های قطری است و در هیأت دولت و وزارت نیرو به صورت جدی مطرح و پیگیری می‌شد؛ سد کبود وال به شرط تأمین آب شاهرود در منطقه علی آباد استان گلستان تأسیس شد و این شرط در اسناد سد هم آمده است.

امام جمعه شاهرود توضیح داد: متأسفانه پس از اینکه ۱۵ سال پیش حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد و ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد، در فاصله ۸۰۰ متری منبع آب پروژه متوقف شد؛ دلیل هم ورود دادستان علی آباد و شکایت علیه اداره آب و فاضلاب و فرمانداری شاهرود بود.

امینی در چگونگی تأمین آب شاهرود در وضعیت فعلی گفت: اکنون حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه کسری آب داریم؛ تنها کاری که مسئولان انجام می‌دهند این است که در فصل گرما چاه‌های روستایی و شهرداری را برای کمک به آب آشامیدنی شاهرود به کار می‌گیرند که این کار هم مورد اعتراض شدید روستاییان است.

وی تصریح کرد: مسؤولان حل این مشکل به وسیله دو راه حل که سند ملی برای آن صادر شده است یا پیدا کردن راه حل منطقی دیگری را رها کرده‌اند و با حفر چاه‌های مختلف که باعث فرو نشست دشت‌ها خواهد شد مرحمی موقت بر این درد شهرستان می‌گذارند؛ اکنون عمق چاه‌های منطقه به ۳۰۰ متر رسیده است.

امام جمعه شاهرود با اشاره به انتقال این مشکل به حجت الاسلام رئیسی هم در زمان ریاست قوه قضائیه و هم ریاست قوه مجریه گفت: در خطبه‌ها بار‌ها تکرار کرده‌ایم که هر چه بر امکانات منطقه مانند مسکن، راه، معدن و هر چه باشد، افزوده شود، تا وقتی آب نباشد، مردم توانایی زندگی و استفاده از این امکانات را نخواهند داشت؛ متأسفانه یک همت عالی برای حل این مشکل در دولت، مجلس و مسئولان محلی دیده نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار