جزئیات پویش «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»

یک هفته به برگزاری مراسم سنتی شب چهارشنبه‌سوری باقی مانده، اما آمار‌ها از مرگ و میر و مصدوم شدن ده‌ها نفر در گوشه و کنار کشور خبر می‌دهد.

بر اساس آمار‌ها از اول اسفند تاکنون ۷ نفر در کشور بر اثر انفجار مواد محترقه جان باختند و بیش از ۱۰۰ نفر مصدوم شده‌اند.

سازمان آتش‌نشانی تهران از سال ۹۵ برای فرهنگسازی و پیشگیری از حوادث تلخ در این شب پویشی با نام «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» را راه‌اندازی کرده و امسال در هفتمین سال این پویش همچنان این سازمان و سایر نهاد‌ها با همکاری یکدیگر به دنبال برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری بی‌حادثه و کم‌خطر هستند.
«کمپین نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» به نوعی یک پیمان اخلاقی است که با پیوستن به آن در تلاشی همگانی سعی می‌کنیم برای کاهش حوادث و آسیب‌ها، چهارشنبه‌سوری را ایمن برگزار کنیم.

در همین رابطه قدرت‌اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: درحال نزدیک شدن به ایام آخر سال هستیم و طبق روال هر ساله، در چهارشنبه پایان سال که به روز چهارشنبه‌سوری معروف است؛ سعی داریم با اجرای درست این رسم دیرینه، با آرامش به استقبال سال نو برویم؛ متأسفانه با بی‌احتیاطی برخی شهروندان، حوادث تلخی رقم می‌خورد که برای خودشان و بقیه افراد خطرناک است و ممکن است به سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ ختم شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ادامه داد: امسال هفتمین سالی است که کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» را دنبال می‌کنیم. ما مخالف برگزاری این جشن نیستیم، اما شرایط برگزاری برای همه باید ایمن باشد. امسال برای اولین‌بار این کمپین را به سراسر کشور توسعه دادیم. هفته گذشته با روابط عمومی آتش‌نشانی همه استان‌ها جلسه داشتیم و مقرر شد در ۳۱ استان این کمپین، فرهنگسازی را آغاز کند تا یک چهارشنبه‌سوری امن را تجربه کنیم.

وی با اشاره به شعار این کمپین افزود: «چهارشنبه‌سوری ایمن در کنار خانواده» شعار امسال این کمپین است که از والدین درخواست می‌کنیم فرزندان خود را برای انجام این جشن به تنهایی رها نکنند و در کنار یکدیگر باشند که مراقبت‌های بیشتری از فرزندان خود داشته باشند. همچنین از افراد سرشناس، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار در جامعه دعوت می‌کنیم به این کمپین بپیوندند.

وی درباره تمهیدات آتش‌نشانی تهران برای چهارشنبه‌سوری نیز گفت: ما هرساله در چهارشنبه‌سوری، از دوبرابر ظرفیت آتش‌نشانی استفاده می‌کنیم و حتی آتش‌نشانانی را که در استراحت هستند نیز برای آماده‌باش فرامی‌خوانیم که این مسأله بسیار برای آنان سخت است که بدون استراحت شیفت‌های متعددی را در خدمت باشند. امیدواریم امسال نیز مردم به نیرو‌های امدادی کمک کنند تا این شادی به غم منجر نشود.

محمدی با اشاره به آماده‌باش نیرو‌های امدادی در چهارشنبه‌سوری گفت: شب چهارشنبه‌سوری در سازمان آتش‌نشانی آماده‌باش کامل هستیم و ۱۸۰۰ نفر در ایستگاه مشغول شیفت خود هستند. همچنین به همین تعداد آتش‌نشان که در شیفت استراحت هستند نیز در محل‌های مختلف استقرار موقت دارند تا نزدیک به مرکز حوادث باشند و در صورت بروز هرگونه مشکلی زودتر به مردم کمک کنند.

روزنامه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی مرادی (اسلام طلب)
۲۱:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
خطاب به کسایی که برای همۀ مراسمات مذهبی و نذری‌هایی که میره توی شکم مردم، حیفتون میومد و میگفتید پولشو بدن گدا، یکم هم واسه این چیزا حرف بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
جشن شادی سرور به معنی باهم شاد باشیم باهم بخندیم نه اینکه ی عده معلول الحال بمب ترقه درست میکنند هم خود وهم دیگران را میزنند داغون میکنند قدیم ما بچه بودیم ی خورده چوب و تخته آتش می‌زدیم رویش میپریدیم می‌گفتیم زردی من از تو سرخی تو از من سردی من از تو گرمی تو ازمن یعنی من مریض شدیم رنگ رویم زرد و بی‌حال بود برای تو سرخی تو از من یعنی رنگ رخساره من خوشکل سرخ شود مثل لپ من اما الان سالهاست جوانها خودشان میزنند کور قطع عضو سوختن پوست دست و صورت و وحشت شدند این چه فایده داره ؟؟؟ در قدیم گفتن عقل نباشه جون در عذابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
این چه آیین باستانیه که باعث دود شدن میلیون ها دلار پول مملکت و از بین رفتن یا زخمی شدن هم وطنانم میشه. خداییش یه عده اصلا فرهنگ شادی درست را هم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
به امید خدا با مشارکت هشتاد درصدی مردم ایران در این آیین باستانی روبرو خواهیم شد. به کوری چشم دشمنان ایران زمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
هشیار باشیم
این چهارشنبه سوری که چند ساله راه افتاده ...
یک عده نادان
از عمدی یا غیر عمد ،
« کاروان مرگ » راه انداختن که
کلا رسوم ایرانیان
را از ریشه به دست خودمان بزنند .

بیدار باشیم
ایران و ایرانی پاینده و شاد باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
این چهار شنبه سوری یک جهالت بزرگ است که به عزادار کردن خانواده ها و معلولیت مردم منجر می شود من نمی دونم چرا رسمی که به حماقت کشیده شده باید ادامه دهیم عید و دید و بازدید عالیست و ولی چهارشنبه سوزی جنایت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
حق با شماست
این چهارشنبه سوری که چند ساله راه افتاده
یک عده نادان و از عمدی یا غیر عمد ،
« کاروان مرگ » راه انداختن که
کلا رسوم ایرانیان
را از ریشه به دست خودمان بزنند .

بیدار باشیم
ایران و ایرانی پاینده و شاد باد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
باید مردم به دنبال شادیهای خوب باشن نه مواد منفجره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
سور در معنی فارسی یعنی جشن
جشن یعنی شادی و خوشحالی و دورهمی های شاد و پر از سرور
که احساس شروع سال جدید را بیدار می‌کند
و یک رسم فرهنگی ایران کهن است .

پس این
(((( جشن و شادی ))))
ایرانی الاصل و کهن
را با « آداب صحیح » آن زنده نگه داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
این نتیجه سرکوب و پشت پا زدن به آیین ها و رسوم زیبای دیرینه و تاریخی ما ایرانی هاست که باعث میشه جاشون با کارهایی که هیچ ربطی به اصل آیین زیبای چهارشنبه سوری نداره پر بشه. تا حالا حتی یک مرتبه دیدید از رسانه ای یا توی مدارس آیین صحیح و باستانی چهارشنبه سوری آموزش داده بشه یا ازش حرفی زده بشه؟! خیر
Iran (Islamic Republic of)
محمدمهدی مرادی (اسلام طلب)
۲۱:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
فقط همین وحشی گری یه عده توی 4شنبه سوری نیفتاده بود گردن نظام و سرکوب و این چیزا؛ که اینم الان شما انداختید!
کی 4 شنبه سوری رو سرکوب کرده؟
آخرین اخبار