بررسی خرید‌ تاکسی‌های چینی در شورای شهر

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز مشخص نیست انتخاب خودرو‌های چینی بر چه اساس و با کدام یک از شاخص‌های فنی بوده است.

جلسه کمیسیون بودجه و حمل و نقل برای بررسی خرید‌های صورت گرفته از چین با حضور سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، سید محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و سایر مسئولان حوزه حمل و نقل تهران برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت قرارداد‌های حمل و نقل عمومی با کشور چین بیان شد و سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز مشخصات فنی اتوبوس‌های خریداری شده به صورت شفاف مشخص نیستند، گفت: باید گفته شود روش کشف قیمت که منجر به خرید از برخی خودروسازان چینی شده چگونه بوده است. 

وی ادامه داد: مشخصات فنی که مبنای قرارداد قرار گرفته‌اند به همراه استعلام قیمت آن‌ها باید به شورای شهر ارائه شود، همچنین دل نگرانی‌هایی در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس‌ها وجود دارد که باید برای آنهاتوضیح شود.

تشکری هاشمی ضمن اشاره به خرید تاکسی‌های برقی از کشور چین و طی پرسش‌هایی از مسئولان معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: یکی از مهمترین مواردی که باید به صورت شفاف بیان شود دلیل خرید یک برند خاص خودروی است و باید گفته شود کدام مرجع تخصصی کیفیت این خودرو را برای تاکسی تایید کرده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس گفته‌های معاون حمل و نقل ترافیک و سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ۱۱ محصول برقی دیگر که تاییدیه وزارت صمت را داشته‌اند که از میان تمام آن‌ها یک خودروی انتخاب شده، اما هنوز مشخص نیست انتخاب این خودرو بر چه اساس و با کدام یک از شاخص‌های فنی بوده است و باید یک مرجع صلاحیت دار فنی، این خودرو را تایید دهد.همچنین به عنوان اعضای شورای شهر تهران باید اقناع شویم که دلایل انتخاب این خودرو برای استفاده در خطوط تاکسی‌رانی چه بوده است. 

وی گفت: در طول تاریخ تهران هیچگاه دامنه تصدیگری شهرداری‌ها به این اندازه افزایش نیافته بوده و خود شهرداری به دنبال خرید خودرو، ایجاد بنگاه‌های تجاری و شرکت داری خودروسازی نبوده است. در ایران خودروساز‌های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام برای حضور در بازار‌ها آماده هستند و شهرداری باید از انجام فعالیت‌های تصدی گرایانه خودداری کند. 

در ادامه محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌هایی که با کشور چین به امضا رسیده است گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم خودرو‌های برقی را دریافت کنیم همچنین موتور‌های برقی نیز در مرحله بررسی هستند تا آزمایش‌های نهایی بر روی آن‌ها انجام شود. 

هرمزی گفت: خرید‌هایی که شهرداری تهران انجام داده است، قطعاً ادامه‌دار خواهد بود و تعهد‌هایی برای مجموعه مدیریت شهری ایجاد شده است. 

معاون حمل و نقل ترافیک با اشاره به چگونگی خرید این تاکسی‌های برقی توسط رانندگان گفت: بخشی از هزینه این تاکسی‌ها توسط تعهد دولت، بخشی از طریق اسقاط خودرو و مابقی توسط راننده پرداخت خواهد شد. 

در ادامه شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ضمن اشاره به چرایی خرید خودروی مورد نظر به عنوان تاکسی برقی اظهار کرد: این خودروی در کشور چین نیز به عنوان تاکسی به کار گرفته می‌شود و با یک مرتبه شارژ می‌تواند ۳۵۰ الی ۴۰۰ کیلومتر را پیمایش کند و متناسب با شرایط و جغرافیایی تهران است همچنین خودروی خریداری شده به تایید وزارت صمت رسیده است. 

وی ادامه داد: شهرداری ۱۲۰ نقطه از شهر تهران را به عنوان ایستگاه‌های شارژ خودرو در نظر گرفته است و باطری این خودرو‌ها در مدت ۷ ساعت بصورت کند و در مدت ۴۰ دقیقه به بصورت سریع شارژ می‌شود.

برچسب ها: تاکسی ، چینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار