ترابی:

زمینه‌های مشارکت سیاسی جوانان، از احتیاجات اولیه هر جامعه‌ است

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس گفت: بدون تردید، زمینه‌های مشارکت سیاسی جوانان، از احتیاجات اولیه هر جامعه‌ی مدنی است که امکان فعالیت متنوع برای جوانان، به عنوان آینده سازان جامعه فراهم شود.

غلامعلی ترابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، گفت:  امروزه، فرایند رشد و بالندگی کشورها، مهمترین دغدغه و نگرانی مسئولان اکثر کشورها، به ویژه کشور‌های در حال توسعه قلمداد می‌شود. این امر نیز به نوبه‌ی خود، مستلزم به‌کارگیری استعداد‌ها و توانمند‌های انسانی، به ویژه مشارکت فعالانه و مستمر افراد جامعه در مراحل مختلف توسعه است.

او گفت: مشارکت جوانان در عرصه‌های مختلف، به منظور تعیین سرنوشت خود و احساس مسئولیت نسبت به این سرنوشت، یکی از ضرورت‌های مهم و حیاتی جامعه‌ی امروز محسوب می‌شود که این مهم، از یک سو در توسعه و پیشرفت کشور و از سوی دیگر، در رشد و اعتلای جوانان، نقشی اساسی و غیرقابل انکار دارد و این مشارکت، در زمینه‌های مختلفی ظهور و بروز دارد که در چند مقوله قابل طرح است.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت سیاسی در انتخابات؛ گفت: بدون تردید، زمینه‌های مشارکت سیاسی جوانان، از احتیاجات اولیه هر جامعه‌ی مدنی است که امکان فعالیت متنوع برای جوانان، به عنوان آینده سازان جامعه فراهم شود.

ترابی گفت: برای تمهید ورود جوانان به عرصه‌ی سیاست، در ابتدا باید فرهنگ سیاسی تبیین و فعالیت جوانان برای مشارکت این عصه مورد توجه قرار گیرد و برای جوانان فرهنگ‌سازی شود، تا منجر به ساختن فکر و اندیشه شود.

او گفت: آنچه مبرهن است، انگیزه‌های جوان برای مشارکت سیاسی با انگیزه‌های افراد میانسال، فرق می‌کند. نسل جوان امروز، خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر در جامعه است. این نسل، به برکت استقلال و آزادی پدید آمده از انقلاب اسلامی، نه تنها در فضای مدارس و دانشگاه‌ها حضوری فعالی و مؤثر دارد، بلکه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه، همچون انتخابات مجلس، شورا‌ها و... حضوری تعیین کننده دارد.

ترابی بیان کرد: این نسل، حضور در عرصه‌های مختلف و دخالت در تعیین سرنوشت کشور را حق خود می‌داند و با توجه به جمعیت به شدت رشد یافته‌ی خود، بیش‌ترین نقش را در بسیاری از تصمیم گیری‌های مبتنی بر آرای مردم دارد.

او با اشاره به مشارکت اقتصادی، گفت: جمعیت جوان، یکی از اصلی‌ترین منابع بالقوه‌ی نیروی انسانی در بازار کار محسوب می‌شوند و دولت‌ها، همواره بر اساس رشد و تغییر و تحولات، برای توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی و ایجاد اشتغال در کنار سایر موضوعات، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.

ترابی اظهارکرد: مدیریت بهینه‌ی این سرمایه، می‌تواند به ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی کشور منجر شده و عدم اهتمام به این امر، به عنوان محور توسعه‌ی کشور، صدمات جبران ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: امروزه با حجم قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاهی جوان و با انگیزه مواجه هستیم که بهره برداری از این شرایط و تبدیل آن به ظرفیت اقتصادی، می‌تواند فرصتی طلایی و منحصر به فرد برای اقتصاد کشور باشد. تحقق این امر، مستلزم توانمندسازی جوانان و فراهم کردن بستر‌های لازم برای توسعه‌ی اقتصادی، گسترش موقعیت‌های شغلی، سرمایه گذاری مطلوب، بهبود کیفیت سرمایه‌ی انسانی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای حضور و مشارکت در بازار کار است. 

ترابی گفت: تبدیل فرصت‌های جمعیتی پیش آمده به منافع ملی و قرار دادن آن در مسیر توسعه‌ی اقتصادی، هنر برنامه‌ریزان و سیاست‌گذران کلان کشور است که باید این مهم را مورد توجه قرار دهند؛ چرا که هم اکنون، نوعی ساختار جمعیتی مطلوب برای شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی فراهم شده و باید از آن نهایت استفاده به عمل آید.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت اجتماعی نیز افزود: مشارکت اجتماعی، طیف وسیعی از فعالیت‌ها را برای حضور جوانان در اجتماعات و همچنین شرکت در فرآیند جامعه‌پذیری در بر می‌گیرد. آموزش‌های عمومی تشکل‌های جوانان و گفت و گوی چهره به چهره با مدیران و کارشناسان حوزه‌ی جوانان با آنها، می‌تواند ضمن افزایش مهارت‌های عمومی تشکل‌ها و سمن‌های جوانان، زمینه‌ی رفع دغدغه‌ها و مشکلات آنان در بستر فعالیت‌های اجتماعی را فراهم کند.

او گفت: همچنین نقش جوانان صاحب فکر و اندیشه، می‌تواند به یاری مسئولان آمده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، علاوه بر افزایش اعتماد عمومی، موجب آگاهی بخشی درست از وقایع مختلف شود.

ترابی گفت: حضور جوانان در سازمان‌های مردم نهاد، در واقع تمرینی برای مشارکت مؤثر جوانان در جامعه است و از دیگر فواید آن، آشنایی جوانان با فعالیت‌های مختلف این سازمان‌ها و در نتیجه کشف حوزه‌ی فعالیت مورد علاقه‌ی آن‌ها است.  

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت مذهبی، فرهنگی نیز بیان کرد: این نوع مشارکت، در گروه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی و هنری، به عنوان راه‌هایی برای ترویج شناسایی مشارکت اجتماعی جوانان در خلق اشکال جدید ارزش‌های مذهبی، فرهنگی و هنری نمود پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار