در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مطالعات اجتماعی نیل به اهداف مورد نظر در حیطه مهارتی را تسهیل می‌کند

یک جامعه‌شناس گفت: افرادی ازنظر اجتماعی رشد کرده اند که به راحتی بتوانند با استفاده از مهارت‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مطالعات اجتماعی مجموعه‌ای بسیار ساده از موضوعات متفاوت است مانند تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی است که در ارتباط با انسان است. این علوم بدون این که هویتشان آسیب ببینند. همگی باهم به کودک آموزش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: فردی از نظر اجتماعی رشد کرده است که به راحتی بتواند با استفاده از مهارت‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کند و با دیگران زندگی کند و سازگاری داشته باشد. رشد اجتماعی مهم‌ترین جنبه شخصیتی افراد است که هرقدر فرد سازگارتر و دارای روابط اجتماعی قوی‌تر باشد، می‌تواند در بستر اجتماع از نظر شخصیتی و شغلی موفق‌تر باشد.

وی ادامه داد: عناصر و مفاهیم اصلی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی است. مفاهیم اصلی که از پایه سوم تا ششم در این درس هست. اهداف تدریس مطالعات اجتماعی است.

۱. مفهوم عدالت: یکی از مفاهیم اصلی برنامه درسی مطالعات اجتماعی است. آموزش رسمی در هر کشور نقش مستقیم و غیرمستقیم در جامعه پذیر کردن افراد بر عهده دارد. به نظر ارسطو از نشانه‌های سعادت و خوشبختی برخورداری افراد از عدالت است؛ بنابراین عدالت از نیاز‌های اساسی انسان‌ها در هر دوره‌ای بوده و در عصر حاضر نیز از نیاز‌های انکارناپذیر جامعه است. همان طور که قبلا نیز گفته شد هدف تعلیم و تربیت در مدارس تربیت شهروند مطلوب است و آن کسی است که عدالت اجتماعی را رعایت کرده و دیگران را نیز به برقراری عدالت تشویق می‌کند. عدالت با مفاهیمی همچون برابری بین دو چیز هم معنی است.

۲. مفهوم تعاون: از روشهای تدریس بسیار پراستفاده در مدارس ابتدایی، استفاده از بحث گروهی، تدریس اعضای تیم و پروژه است که میل به همکاری و تعاون را در دانش آموزان افزایش می‌دهد. در این شیوه‌ها دانش آموزان با مفهوم همکاری گروهی برای رسیدن به پیروزی آشنا می‌شوند و در می‌یابند که موفقیت گروه در گرو موفقیت هر یک از اعضای گروه است و به آن گره خورده؛ بنابراین اعضای قوی‌تر گروه، ضعیف تر‌های گروه را یاری می‌کنند.

۳. مفهوم هویت: هویت مفهومی وسیع را در بر می‌گیرد و به حوزه‌های گوناگون زبان، دین و مذهب، نظام اجتماعی، تاریخ فرهنگی و تقسیم می‌شود. در کشور ایران نیز این هویت  از ملت‌های گوناگون بوده و از آن‌ها تاثیر پذیرفته است. به گونه‌ای که جزء فرهنگ و هویت ما شده اند.

این کارشناس جامعه شناسی همچنین گفت: تدریس مطالعات اجتماعی و توجه به آن به عنوان حوزه‌ای میان رشته‌ای که به دنبال ایجاد آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و انسانی است؛ و نیز به سبب اینکه زمینه ساز و تقویت کننده میل به مشارکت و همکاری اجتماعی که خود یکی از عوامل اصلی توسعه اجتماعی است؛ ضروری است و البته از نقش رسانه‌های جمعی نیز نباید غافل شد. مطالعات اجتماعی به عنوان ابزاری است که نیل به اهداف مورد نظر در حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی را تسهیل می‌کند؛ اما این بدان معنا نیست که تنها ابزار موجود می‌باشد، بلکه نیل به اهداف مورد نظر نیازمند خواست جمعی تمام ارگان‌ها و افراد جامعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار