غربالگری بینایی ۲۷ هزار و ۶۸ کودک سه تا شش سال در قزوین

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۷ هزار و ۶۸ کودک سه تا شش سال تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند.

زهرا غلامرضایی معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: با اجرای طرح غربالگری بینایی برای ۲۷ هزار و ۶۸ کودک سه تا شش سال تعداد هزار و ۹۴۹ مورد مشکوک شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع شده است.

غلامرضایی در خصوص اجرای طرح غربالگری شنوایی و بینایی برای کودکان استان ، بیان کرد: در راستای پیشگیری از معلولیت‌های جسمی با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه برای کاهش بروز برخی از انواع معلولیت‌ها طرح‌های مهمی اجرا شده است.

وی با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران گفت: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

غلامرضایی اضافه کرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرارگرفته و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: آمار نوزادان غربال شده در استان بیش از ۱۳ هز ار و ۶۸۹ نفر بوده که ۴۰ نفر از نوزادان به مرحله مداخله و درمان ارجاع داده شده اند.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در خصوص برنامه غربالگری شنوایی کودکان هم افزود: این طرح با غربال شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال به طور آزمایشی از سال ۹۴ شروع شد و کودکان تحت پوشش با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی به موقع مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

غلامرضایی یادآورشد: همچنین همه افرادی که ارجاع داده شده اند برای اطمینان از سلامت و یا مراجعه به تخصص مورد پیگیری و آگاهی بخشی قرار می‌گیرند.

وی گفت: افراد تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا پنج سال در استان حدود ۱۲ هزار و ۲۸۵ مورد بوده که ۲۰ کودک مشکوک شناسایی و ارجاع شده اند.

این مسئول بیان کرد: طرح پیشگیری ازتنبلی چشم (آمبلیوپی) هم از سال ۷۴ برنامه ریزی شده و عملیات غربالگری و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و سایراختلالات بینایی در کودکان ۳ تا شش سال درسراسر کشوربه صورت طرح از ابتدای آبان تا پایان آذر و به صورت برنامه درهمه ایام سال درپایگاه‌های دائمی وغیردائمی اجرا می‌شود.

وی یادآورشد: مهمترین هدف از اجرای این برنامه کاهش بیماری آمبلیوپی و سایراختلالات بینائی از طریق تشخیص ودرمان به موقع بیماری درسنین طلایی یعنی زیر ۵ سالگی است و کودکانی که در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مورد سنجش بینائی قرار می‌گیرند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم ازطرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: مشاوره درمورد تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری باهدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی ازاختلالات ژنتیک و بررسی روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده است که در حوزه مشاوره ژنتیک پیش بینی کرده ایم.

غلامرضایی گفت: همچنین در بخش مشاوره ژنتیک موضوع شناسایی روش‌های موجود برای کاهش عوامل خطر زا و کمک به انتخاب موثرتر راهکار‌های رفع مشکل که بیش از همه با فرهنگ، عقاید، همخوانی دارد مورد توجه است.

وی افزود: در استان بیش از هزار و ۱۰۰ نفر برای بار اول به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کرده و خدمات گرفته اند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح‌های پیشگیری بتوان از معلولیت‌ها جلوگیری و جامعه سالم را رقم زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.