پرواز جنگنده‌های آمریکا بر فراز بوسنی برای هشدار به جدایی‌طلبان صرب

جنگنده‌های آمریکا برای هشدار به جدایی طلبان صرب، بر فراز آسمان بوسنی و هرزگوین به پرواز در خواهند آمد.

از رویترز، سفارت آمریکا در سارایوو اعلام کرد که دو جنگنده اف ۱۶ امروز دوشنبه بر فراز بوسنی به پرواز در خواهند آمد.

سفارت آمریکا مدعی شده این اقدام به منظور تاکید بر حمایت واشنگتن از تمامیت ارضی این کشور اروپایی در مقابل فعالیت جدایی طلبان صرب صورت می‌گیرد.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای خبر داد که این عملیات پروازی بخشی از رزمایش هوا به زمین دو جانبه خواهد بود که همراه با نیرو‌های ملی مسلح بوسنی در مناطق شمالی این کشور حوزه بالکان که تحت کنترل صرب‌ها نیست، صورت خواهد گرفت.

آمریکا معتقد است که «میلوراد دودیک» رهبر ملی گرا منطقه صرب نشین پس از جنگ بوسنی که خواستار پیوستن به صربستان است، اظهارات تحریک آمیزی را مطرح کرده است.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: این تمرین دوجانبه نمونه‌ای از همکاری‌های نظامی پیشرفته است که به صلح و امنیت در بالکان غربی کمک می‌کند و همچنین نشان‌دهنده تعهد ایالات متحده به تضمین تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین در مواجهه با ضد «دیتون» و فعالیت‌های تجزیه طلبانه است.

دیتون موافقت‌نامه صلحی بود که در نوامبر ۱۹۹۵ در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون در نزدیکی دیتون، اوهایو در آمریکا تنظیم شد. این موافقت‌نامه رسماً در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ در پاریس امضاء شد و با امضاء آن جنگ بوسنی پایان یافت.

واشنگتن میانجی قرارداد دیتون بود که به جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بوسنی پایان داد، که در آن حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته و دو میلیون نفر آواره شدند. این معاهده بوسنی را به یک جمهوری صرب (RS) و یک فدراسیون مشترک کروات‌ها و بوسنیایی‌ها با یک دولت مرکزی نسبتا ضعیف تقسیم کرد.

عصر روز دوشنبه صرب‌های بوسنی جشن‌های استقلال را آغاز می‌کنند که دادگاه قانون اساسی بوسنی آن‌ها را ممنوع اعلام کرده است. همچنین رژه پلیس و نیرو‌های ویژه برای روز سه شنبه برنامه ریزی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ دی ۱۴۰۲
هرجا صدای تفنگ و توپ و انفجار و قتل و غارت شنیدید همان حوالی دنبال دست دراز و شوم یانکیها بگردید.
آخرین اخبار