غربالگری ۶۶ درصد جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ۶۶ درصد جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت غربال شدند؛ که این پویش همزمان با کل کشور در حال اجراست.

علی محمدیان گفت: این پویش با هدف غربالگری ۲ بیماری فشارخون و دیابت در کلیه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار از ۲۰ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه بطور همزمان در کشور در حال اجرا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: هدف از این طرح، غربالگری برای تشخیص و شناسایی به موقع ۲ بیماری فشارخون و دیابت است.

به گفته او، در استان اردبیل، از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر جمعیت زیر مجموعه دانشگاه، حدود ۹۰۹ هزار نفر باید مورد غربالگری قرار بگیرند که تاکنون حدود ۶۰۲ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند که حدود ۶۶/۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

محمدیان گفت: از تعداد جمعیتی که در استان مورد غربالگری قرار گرفته‌اند٬ حدود ۱۴ هزار نفر دارای فشار خون بالا و قند خون بالا بودند و از بیماری خود اطلاعی نداشتند که از این تعداد بیش از ۸ هزار نفر دارای فشارخون بالا و حدود ۶ هزار نفر دارای قندخون بالا بودند.

او بیان کرد: این طرح جمعیت کل استان را شامل می‌شود که در مناطق روستایی در خانه‌های بهداشت و در مناطق شهری در پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: همکاران بهداشتی دانشگاه با مراجعه به مراکز پرتجمع از جمله بازار، مساجد، نماز جمعه، ادارات و سایر اماکن تجمعی، اقدام به غربالگری می‌کنند.

محمدیان گفت: پس از غربالگری، پیگیری‌های لازم توسط همکاران بهداشتی جهت ادامه درمان  انجام می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.