مسائل فرهنگی در تحقق ازدواج مهم‌تر از ابعاد اقتصادی است

پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی با رویکرد توجه به فیلم‌هایی با موضوع‌های خانواده، ازدواج، جمعیت و فرزندآوری رونمایی شد.

مراسم رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی «فیلم کوتاه زندگی» امروز با حضور وحید یامین‌پور معاون امور جوانان، حجت‌الاسلام متقی‌فر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، حاجی حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد و دبیر و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

جشنواره فیلم کوتاه زندگی در دو بخش داستانی و مستند با رویکرد توجه به فیلم‌هایی با موضوعات خانواده، ازدواج، جمعیت و فرزندآوری، سبک زندگی ایرانی اسلامی و آئین‌های ازدواج در بین اقوام ایرانی به میزبانی یزد برگزار می‌شود.

جریان‌سازی فرهنگی ازدواج به ویژه ازدواج آسان، فرهنگ‌سازی در جهت موضوع جوانی جمعیت و توجه به موضوع بحران سالمندی، توجه ویژه به موضوع خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، و تقویت حس خودباوری و افزایش امید و نشاط در میان فیلمسازان جوان کشور، اهداف این جشنواره هستند.

ثبت‌نام جشنواره از اول بهمن تا ۲۵ اسفندماه صورت می‌پذیرد و اختتامیه آن بهار ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این آیین ضمن تشکر از دست اندرکاران این جشنواره اظهارداشت: موضوع خانواده مسئله راهبردی کشور است. در کار هنری نباید سهل انگاری شود و قانع به سطوح پایین بود. باید روی مسئله جوانی، ازدواج و پیری جمعیت سرمایه‌گذاری شود و طبق بیانات رهبر این مسئله فرهنگی است.

وحید یامین پور با اشاره بر بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره بیان کرد: مشوق‌ها در زمینه ازدواج و فرزندآوری بی‌تاثیر نیست، اما تحدید موالید کاری از جنس سبک زندگی و فرهنگی است که باید با تبلیغ و فرهنگسازی جا بیفتد و این مسئله فقط اقتصادی و معیشتی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نگرش مردم به خانواده باید تغییر کند و بی‌توجهی به آن آثار تاریخی به همراه دارد، گفت: امیدوارم کار اثرگذاری در این جشنواره تولید شود. این جشنواره با هدف جریان سازی فرهنگی ازدواج به ویژه ازدواج آسان، فرهنگسازی در جهت موضوع جوانی جمعیت، توجه به موضوع بحران سالمندی، توجه ویژه به خانواده، سبک زندگی ایرانی_ اسلامی، تقویت خودباوری، افزایش امید و نشاط در میان فیلمسازان جوان کشور در دو بخش مسابقه ملی (داستانی و مستند) و جایزه ویژه (یزد نوین) برگزار می‌شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: همه فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند تولید شده از یکم فروردین ۱۳۹۷ تاکنون، در چارچوب اهداف و موضوعات جشنواره با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه برای بخش داستانی و ۴۰ دقیقه برای بخش مستند می‌توانند در مسابقات ملی حضور داشته باشند و در بخش جایزه نوین فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی با موضوعات جشنواره با محوریت شهر جهانی یزد پذیرفته خواهند شد.

یامین پور بیان کرد: ثبت نام این جشنواره یکم بهمن ماه تا ۲۵ اسفندماه است و فیلم‌های راه یافته به نخستین دوره جشنواره در نیمه اول اردیبهشت ماه اعلام می‌شود. همچنین اختتامیه در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با هفته خانواده برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم، سید مسعود آستانداری دبیر هنری جشنواره فیلم خانواده استان یزد درباره بعد هنری این جشنواره گفت: در بخش داوری این جشنواره از افراد تراز یک حوزه سینما و مستند انتخاب شده است و همچنین در طول دوره برگزاری این جشنواره دو ورکشاپ برای افراد علاقمند در این حوزه برگزار خواهد شد و امکان اکران اینترنتی هم فراهم است.

وی افزود: این جشنواره می‌تواند زمینه ساز فرهنگ ازدواج و جوانی باشد. امیدواریم این جشنواره به سمت شعاری سازی نرود و ویترینی از همه آثار و مسئله‌محور باشد و راهکار ارائه بدهد.

دبیر هنری جشنواره فیلم خانواده استان یزد درباره کارگاه‌هایی که در این جشنواره برگزار می‌شود، اظهارداشت: دو کارگاه در این جشنواره با تدریس مهرداد اسکویی فیلمساز و مستندساز حوزه خانواده و دیگری با بهروز شعیبی یا رضا میرکریمی برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار