آغاز کاشت گیاه باریجه در ۳۰۰ هکتار از مناطق کوهستانی کاشان

کاشت گیاه باریجه در ۳۰۰ هکتار زمین‌های مناطق کوهستانی اسحاق آباد، مرق و ویدوجا کاشان به صورت کپه کاری و بذر پاشی آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان گفت: کشت بذر این گیاه در اراضی ملی و طبیعی از ابتدای آذر آغاز شده است و تا پایان ماه جاری ادامه دارد.


محمدمهدی شریفی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۱۲۰هزار پایه گیاه باریجه با هدف توسعه و غنی‌سازی زیستگاه گیاه صنعتی باریجه در سطح این اراضی کشت شود.


او گفت: گیاه باریجه از گیاهان دارویی مراتع بخش کوهستانی کاشان به شمار می‌آید و در طب سنتی ایران از شیره باریجه برای درمان، اسهال، بهبود زخم، کاهش نفخ، درمان صرع، سنگ کلیه و مثانه و بواسیر استفاده می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان افزود: این گیاه دارویی با ارزش در صنایع بهداشتی آرایشی، دارویی، نظامی و عطر سازی کاربرد فراوان دارد و قیمت هر کیلو گرم شیره باریجه ۱۵ میلیون ریال است که پس از فرآوری در کشور‌های اروپایی هر کیلوگرم آن میلیارد‌ها ریال ارزش اقتصادی پیدا می‌کند.


شریفی گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از روان آب‌ها و تبخیر، تثبیت خاک، افزایش علوفه و کاهش فشار دام در مراتع از دیگر مزیت‌های کاشت باریجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار