کشت باریجه اقتصاد محلی یک بخش را تامین می‌کند

معاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان گفت: کشت باریجه در مناطقی که با خشکسالی روبرو هستند می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

عمارلو با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته در استان زنجان مطالعات وسیعی در حوزه کشت باریجه انجام شده است، گفت: زنجان جزء خواستگاه گیاه باریجه به‌شمار می‌آید و در این حوزه با مطالعه بر بخش‌های مختلف این گیاه موفق به کشت گلدانی آن نیز شده‌ایم.

او افزود: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که فقط در چند استان کشور از جمله خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان رشد می‌کند و این در حالی است که رویشگاه عمده آن در استان زنجان و روستا‌های شیلاندار، گمان و چلگان از بخش تهم، روستای ماری از بخش قره‌پشتلو و علم‌کندی از منطقه ماه‌نشان است.

معاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان با بیان اینکه طول دوره رشد باریجه هفت تا ۱۲ سال است، ادامه داد: باریجه گیاهی مونوکارپیک است یعنی تنها یک بار گل می‌دهد اما بازدهی اسانس این گیاه بالا است که با قیمت بالا خرید و فروش می‌شود.

عمارلو با اشاره به اینکه می‌توان با کشت باریجه اقتصاد محلی یک بخش را تامین کرد، گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته کشت گیاهانی مانند باریجه در مناطقی که با مشکل خشکسالی روبرو هستند و دامداری و کشاورزی در آن‌ها با مشکلاتی روبرو است می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

او با اشاره به ارزش افزوده گیاهان دارویی، افزود: باریجه در زمره گیاهانی است که نیاز به آب چندانی ندارد و خواص دارویی آن همیشه بازار فروش دارد.

معاون پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان ادامه داد: در ایران ۷ هزارو ۵۰۰ تا ۸ هزار گونه گیاه وجود دارد که ۲۰۰ گونه از این تعداد، جزو گیاهان دارویی شناخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.