کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از کاهش ۴۲ درصدی بارش‌ها در این استان در مقایسه با دوره بلند مدت خبر داد.

مجید کوهی در خصوص وضعیت بارش‌های فصل پاییز در استان اردبیل گفت: همانطور که گفته شده بود بارش‌ها در استان در فصل پاییز کمی بیش از نرمال بود و ال‌نینو در منطقه تاثیری نداشت.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: پیش‌بینی‌های فصلی بر اساس مدل‌های عددی ارائه می‌شود که درصد تحقق آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است و عدم قطعیت در آن وجود دارد با این حال پیش‌بینی ارائه شده توسط سازمان هواشناسی تقریبا منطبق با واقعیت بود.

به گفته او، در ماه اول فصل پاییز بارش‌ها در استان اردبیل ۷۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت این در حالی است که بر اساس آخرین آمار اداره کل هواشناسی استان اردبیل (۱۹ آبان) در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۲ درصد کاهش بارندگی و در مقایسه با پارسال یک درصد افزایش بارندگی ثبت شده است.

کوهی در خصوص کم بارشی فصل پاییز در استان اردبیل هم افزود: معمولا در فصل‌های سرد بارش‌های استان مدیترانه‌ای می‌شود. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در شمال آفریقا هوای گرم حاکم شده بود، سامانه‌های عبوری از مدیترانه تضعیف شد که اثرات آن در وضعیت هوا و بارندگی‌های استان هم دیده شد.

او تصریح کرد: از سوی دیگر استان اردبیل با ۳.۱ درجه سانتی‌گراد افزایش دما در مقایسه با میانگین بلند مدت بعد از استان گیلان با ۳.۵ درجه دومین استانی است که افزایش دما مواجه شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی ارائه شده برای فصل زمستان کم در خوشبینانه‌ترین حالت به صورت نرمال خواهد بود که با این وضع بارش‌ها جبران شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی را نخواهد کرد و انتظار می‌رود مسئولان و مردم با توجه به این شرایط کماکان مدیریت مصرف منابع آبی موجود را در دستور کار قرار دهند.

کوهی در خصوص بارش‌های روزهای آینده هم افزود: از اواخر روز سه‌شنبه تا اوایل شنبه سامانه بارشی در استان فعال خواهد بود که فعالیت آن ابتدا به شکل بارش باران و در ادامه به صورت بارش برف خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.