ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه به استان اردبیل

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: سامانه بارشی جدید از ظهر روز دوشنبه تا چهارم فروردین ماه در مناطق استان حاکم خواهد شد.

سیاوش محمدی از ورود سیستم بارشی به استان خبر داد و گفت: با ورود سیستم جدید بارشی از ظهر فردا دوشنبه تا چهارم فروردین ماه در مناطق مختلف استان شاهد بارش‌های پراکنده رگباری خواهیم بود که این بارندگی‌ها در ارتفاعات و مناطق سردسیر به صورت بارش خفیف برف خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: بارندگی‌های پیش رو اغلب به شکل رگباری و پراکنده پیش بینی شده که در برخی نقاط بیشتر و برخی نقاط کمتر خواهد بود با این حال به هموطنان توصیه می‌شود حتی الامکان در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها اتراق نکرده و از صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

محمدی در خصوص پیش بینی وضعیت بارندگی‌ها در فصل بهار اظهار کرد: معمولا حدود ۳۶ درصد از بارندگی‌های استان مربوط به فصل بهار است که برآورد‌های خوشبینانه نشان می‌دهد بارش‌ها در فصل پیش رو عادی و نرمال خواهد بود.

کاهش ۳۶ درصدی میانین بارش در اردبیل

او در خصوص وضعیت بارندگی‌ها در سال آبی جاری اظهار کرد: تا الان که در انتهای فصل زمستان هستیم میانگین بارش در استان ۱۰۲ میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ۳۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه کرد: متوسط بارندگی‌های بلند مدت در استان ۱۵۹ میلیمتر بوده است که امسال این رقم ۵۷ میلیمتر کاهش را نشان می‌دهد و با توجه به این وضعیت حتما باید مدیریت مصرف آب حتما باید مد نظر مسئولین و مردم استان قرار گیرد.

محمدی گفت: بر اثر کمبود بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری، میزان ذخایر برف هم از نظر وسعت و هم از نظر عمق در ارتفاعات استان کاهش محسوس داشته است.

او در عین حال گفت: متوسط بارندگی در جنوب استان بالاتر از شمال استان است به طوری که میزان کاهش بارندگی در شمال استان ۵۵ میلیمتر و در جنوب استان ۸ میلیمتر بوده است که نشان می‌دهد جنوب استان در مقایسه با شمال استان از وضعیت بهتری برخوردار است.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل علت این امر را نزدیکی به منطقه شمال و تفاوت سیستم‌های فعال در این منطقه عنوان کرد و گفت: معمولا سیستم‌هایی که از غرب و جنوب غرب وارد استان می‌شود جنوب استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که حتی بارش‌های رگباری هم در این منطقه بیشتر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.