«منوچهر متکی» در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید با مردم حرف بزنیم/ انتخابات امسال باید امیدآفرین باشد/ دولت با تشکیل اتاق فکرهای قوی مشکل گرانی را حل کند

سخنگوی شورای وحدت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت انتخابات ۱۱ اسفند صحبت کرد.

گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهری حسنی- فاطمه تورانلو؛ در فاصله هشتاد و پنج روز مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور در تلاشند تا با ارائه لیستهای انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در پای صندوق‌های رای، تکلیف خانه ملت را برای چهار سال آینده مشخص کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان این بار سراغ «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان رفته تا نظرات او درباره فضای سیاسی-انتخاباتی کشور و فعالیت‌های شورای وحدت را به اطلاع مخاطبان خود برساند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

دولت قبول دارد گرانی یک مشکل است

 فضای انتخاباتی کشور را در حال حاضر چگونه می‌بینید؟

منوچهر متکی: امسال شرایط خاصی را برای انتخابات داریم. همانگونه که شاهد بودیم در ابتدای سال مقام معظم رهبری سعی کردند ملاک‌ها و معیار‌هایی را که هم مسئولان و هم جامعه باید به آن‌ها توجه کنند را برشمارند و چهار محور در بیانات ایشان واضح بود. این امر به مرور  فضای انتخاباتی را برای جریان‌های سیاسی به ویژه بعد از ثبت نام نامزد‌ها جدی کرده است.

انتخابات سه ضلع دارد که عبارتند از مسئولان، نامزد‌ها و مردم. مسئولان باید فضا را آماده کنند، نامزد‌ها باید حضور فعال و سازماندهی نیرو‌ها را داشته باشند و مردم نیز با دیدن این صحنه‌ها برای حضور آماده شوند. ما صحنه را اینگونه می‌بینیم و دشمنان نیز فضا را رصد می‌کنند؛ خصوصا دو انتخاباتی که ما در گذشته داشتیم و آمار حضورمان به کمتر از پنجاه درصد رسید که بی‌سابقه بود.

این امر دشمنان را به طمع انداخت تا سعی کنند تا جایی که مقدور است مشارکت مردم را کاهش دهند، بنابراین خط دشمنان جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است؛ آن‌ها دو سناریو تحریم انتخابات و کاهش مشارکت را دنبال می‌کنند که انشاالله تحریم انتخابات را به گور خواهند برد و کاهش مشارکت هم نکته مهمی است که عواملی روی آن موثر است تا اتفاق نیفتد و این بار یک رکورد مثبت داشته باشیم.

یکی از عوامل موثر آماده سازی مسئولان است که این آماده سازی هم از منظر اجرایی و هم از نظر نظارتی باید ایجاد شود. تامین امنیت و سلامت انتخابات بر عهده مسئولان است. 

حوزه‌های نظارتی به تعبیر مقام معظم رهبری باید نشاط اجتماعی را ایجاد کنند. محور مهم در این زمینه این است که بر اساس فرمایشان رهبر معظم انقلاب اصل رقابتی بودن انتخابات مد نظر قرار بگیرد. زمانی انتخابات رقابتی خواهد شد که سلیقه‌های مختلف در انتخابات حاضر باشند؛ کسی که می‌رود پای صندوق باید در فهرست نامزد‌ها سلیقه مدنظر خود را ببیند.

جریانات سیاسی نباید بداخلاقی کنند و مته به خشخاش بگذارند

ما در شورای وحدت از حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر هم معتقدیم که جریانات سیاسی نباید بداخلاقی کنند و مته به خشخاش بگذارند، یعنی نامزد‌هایی را معرفی نکنند که مطمئن هستند رد می‌شوند. چرا فردی که پرونده دارد باید برای انتخابات معرفی شود؟ کسانی باید معرفی شوند که قابل تایید باشند و از کانال‌های نظارتی صلاحیت خود را احراز کنند. 

نکته دیگری که در مشارکت مردم موثر است عملکرد دولت‌هاست. ما معتقدیم که در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ مشارکت زیر ۵۰ درصد آمد، زیرا مردم از دولت در آن زمان ناراضی بودند و کمی قهر کردند، البته ۴۸ درصد رکورد قابل توجهی است برای انتخابات. در انتخابات کنگره آمریکا در ۶ ماه قبل مردم فقط ۳۰ درصد مشارکت داشتند و هیچکس هم به این موضوع خرده نگرفت.

اما در جمهوری اسلامی به این دلیل که نظام وابسته به مردم است و پایگاه مردمی بعد از اتکا به خداوند پشتوانه نظام است نباید میزان مشارکت کاهش یابد و مقدمه اصلی این امر هم این است که مردم ناراضی نشوند. الان ما در حال رفتن به استقبال انتخابات در هشتاد وپنج روز آینده هستیم آیا رضایت در مردم وجود دارد؟

باید به مردم بگوییم شرکت در انتخابات، حق مشارکت در تعیین سرنوشتشان است

وقتی بسیاری از اقداماتی که دولت در حال انجام آنهاست را مرور می‌کنیم صاحب نظران خوشحال هستند. جهت گیری‌های دولت در سیاست خارجی، روابط منطقه‌ای و روابط با همسایگان، افزایش مبادلات تجاری، افزایش فروش نفت و... اقدامات مثبتی بوده است، اما مردم می‌خواهند نتیجه این اقدامات را در زندگی روزمره خود ببینند.

مشکل گرانی افسار گسیخته است و این مردم را رنج می‌دهد و اگر این رنج تا انتخابات تداوم داشته باشد ممکن است که بر حضورشان موثر باشد؛ لذا مقام معظم رهبری در ابتدای سال بر روی کنترل تورم تاکید داشتند، به عنوان یک شعار محوری.

در دیدار هفته دولت شهریور امسال با مقام معظم رهبری آقای رئیسی یک گزارش مفصلی را از اقداماتی که دولت انجام داده بود در حوزه‌های زیرساختی به ایشان ارائه کرد؛ در اینجا مقام معظم رهبری فرمودند شما این غبار گرانی را کنار بزنید تا مردم اقدامات بزرگ شما را ببینند.

من در سخنرانی خود اعلام کردم که دولت در مشارکت مردم سهم دارد، در انتخابات سهم دولت هم غبار زدایی از گرانی است. البته دولت در چند ماه گذشته اقداماتی را انجام داده است. ثبات قیمت ارز، ثبات در مسکن، و برخی از اقدامات دیگر نوید بخش است، اما تا رسیدن به سفره مردم هنوز فاصله زیادی مانده است، بنابراین دولت مولفه مهم دیگری است که سهم، نقش و وظیفه دارد در آوردن مردم پای صندوق رای.

در برخی از دولت‌ها وقتی در دوره نخست دولت مردم به رضایت رسیدند و احساس کردند که دولت در حال کار است و آثار کار دولت را نیز در سفره‌های خود دیدند برای دوره دوم حدود ۸۵ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند، زیرا از دولت راضی بودند؛ بنابراین سهم دیگر هم مربوط به دولت است.

همانگونه هم که عرض کردم دشمنان بیکار ننشستند و فتنه سال قبل را که ایجاد کردند هدفشان این بود که ناآرامی‌ها تا اسفند امسال ادامه یابد و میوه‌های این فتنه را در انتخابات بچینند که به لطف خدا این اتفاق رخ نداد و مردم در ۲۲ بهمن سال قبل با آمدن به میدان بساط فتنه را جمع کردند و در سالگرد هم اتفاقی رخ نداد. الان نیز احزاب، شخصیت‌های سیاسی، دولت و .. در انتخابات سهم دارند.

معتقدم که باید با مردم حرف بزنیم. ما باید به مردم بگوییم که شرکت در انتخابات یک حق مشارکت در تعیین سرنوشتشان است، ما این حق را در دوره شاه نداشتیم و هرکس که از بالا مدنظر بود نامش از درون صندق‌های رای خارج می‌شد.

امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی این حق را برای مردم تعیین کردند و بعد هم فرمودند که میزان رای مردم است نه تصمیم حکومت و دولت. به مردم گفتند که گزینه خود را انتخاب کنید و اگر نتوانستید از اهلش بپرسید، یعنی این فضا را ایجاد کردند و دلیلش هم این است که در ۴۳ سال قبل دولت‌های مختلفی در ایران بر سر کار آمدند. دولت اصولگرا، دولت اصلاح طلب، اعتدال و ... بر سر کار آمدند که نشان دهنده این است که مردم تعیین کننده هستند.

گاهی در کل فضای جامعه در یک انتخابات ریاست جمهوری اینگونه مطرح می‌شد که قطعا فلانی رئیس جمهور خواهد شد، اما وی انتخاب نشد، زیرا مردم به وی رای ندادند که نشان از این دارد که مردم حق دارند.

ما عرضمان به مردم این است که مردم عزیز ما نباید بگذاریم این حق را از ما بگیرند. ما حق انتخاب داریم و باید سرنوشت خود را خود تعیین کنیم. البته که ممکن است شرایطی ایجاد شود که ناراحت باشیم و از اوضاع و از مسئولان گله داشته باشیم. ما در جایی که ناراحتیم باید فریادمان را بزنیم و در جایی هم که حقمان است و تکلیفمان است و در حد وجوب شمردند رای دادن را. مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند که حتی اگر من را هم قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید.

در حال حاضر روی لیست مستقل شورای وحدت کار می‌کنیم

درباره فعالیت‌های انتخاباتی شورای وحدت توضیح دهید

منوچهر متکی: شورای وحدت تقریبا عمر ۳ ساله دارد و ما در سال ۱۳۹۹ مثلثی را که یک ضلعش احزاب، ضلع دیگرش اقشار و ضلع دیگرش روحانیت هست را ساماندهی کردیم و با حدود ۴۰ حزب و قریب به ۲۰ قشر به اضافه روحانیت شورای وحدت ایجاد شد و خیلی سریع در استان‌های مختلف کشور شاخه‌های شورای وحدت ساماندهی شد؛ ما امروز در بسیاری از استان‌های کشور شورای وحدت داریم.

شورای وحدت در ساختار کشوری خود یک هیات عالی دارد که نمایندگان احزاب، اقشار و روحانیت در آن حضور دارند و یک مجموعه ۱۵ نفره است و در استان‌ها ما یک پارلمان استان داریم که بین ۶۰ تا ۷۰ نفر هستند و یک شورای مرکزی دارند که تعداد آن حدود ۲۱ نفر است که آن‌ها هم منتخبان احزاب، اقشار و روحانیت هستند که جمع شورای وحدت را شکل می‌دهد.

بعد از تاسیس در سال ۹۹ بلافاصله آرایش انتخاباتی گرفتیم و وارد انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری شدیم. ما از همان ابتدا بر روی آقای رئیسی به وحدت رسیدیم در حالی که سایر مجموعه‌ها افراد دیگری را مدنظر داشتند که البته نیرو‌های ارزشی و اصولگرا همان شبی که آقای رئیسی ثبت نام کردند بیانیه دادند و وی را به عنوان نامزد خود انتخاب کردند.

ما تمام تلاش خود را برای انتخابات کردیم و حدود ۱۵۰ هزار حکم ستاد مردمی در سراسر کشور صادر کردیم و خوشحالیم که آقای رئیسی انتخاب شدند و ما از ریل گذاری اشتباه دولت قبلی نجات پیدا کردیم.

آقای رئیسی نسبتشان با مقام معظم رهبری شبیه به نسبت به مقام معظم رهبری با امام خمینی (ره) است. یعنی دیگر در کشور حتی اگر بی بی سی بیاید یک صفحه درست کند که حر‌فهای رئیس جمهور و مقام معظم رهبری در تعارض با هم باشند را شاهد نیستیم و هرگز کسی این تلقی را ندارد که رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب زاویه دارد.

جهت گیری‌های درست در سیاست خارجی تا همین تحولات جدیدی که در زمینه غزه در کشور ما ایجاد شد نشان داد که سیاست کشور ما یک سیاست مدبرانه، هوشمندانه تحت لوای نگاه رهبر معظم انقلاب ساماندهی شده است.

صحبتهای انتخاباتی سخنگوی شورای وحدت

ما به عنوان مجموعه‌ای که برای آقای رئیسی بیشترین فعالیت را داشته ایم وظیفه خود می‌دانیم که در جایگاه‌هایی که نقدی وجود دارد منعکس کنیم و هم با کارگزارن نظام و هم با مردم در میان بگذاریم؛ لذا ما سه کلمه شعاری حمایت، رصد و نظارت و نقد را اساس تعامل با دولت قرار دادیم و این اقدام را در سه سال گذشته انجام داده ایم.

در دو سال گذشته اقدامات تشکیلاتی را انجام دادیم و از حدود دو ماه قبل نیز به شورای وحدت در سراسر کشور ابلاغ کردیم که مجددا آرایش انتخاباتی بگیرند. 

ما برای انتخابات شورای وحدت درست نکردیم بلکه شورای وحدت یک مجموعه دراز مدت است که انسجام تشکیلاتی اساس کار ماست. با همان سه محور احزاب، اقشار و روحانیت جلو می‌رویم. به موضوع روحانیت تاکید داریم، زیرا محور چهره‌هایی است که با اسلام زندگی کرده اند. ما اگر در قرائت‌های مختلف از اسلام دچار مشکل شویم چه کسی باید بگوید کدام قرائت درست است؟ معتقدم که روحانیت چنین جایگاهی دارد. یعنی در راس ولایت، مراجع و بعد روحانیت هشیار و بیداری که در جامعه ما حضور دارند. ما از این زاویه روحانیت را به عنوان بخش مهمی از شورای وحدت در نظر گرفتیم.

در انتخابات ریاست جمهوری جامعه روحانیت مبارز که خود یکی از مبلغان آقای رئیسی بود شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز ستاد مشترک داشتند برای فعالیت‌های آقای رئیسی، اما بعد از انتخابات که به سراغ تشکیلات و سازماندهی رفتیم نسبت جامعه روحانیت مبارز با شورای وحدت اینگونه تعریف شد که نقش و ارتباطش بر اساس هدایت، نظارت و داوری باشد.

جامعه روحانیت مبارز جزئی از شورای وحدت نیست، زیرا ما ذیل جامعه روحانیت مبارز هستیم. اما نمایندگان روحانیت در شورای وحدت حضور دارند.

می‌توان در عین تکثر، وحدت داشت/ احزاب باید جدی گرفته شوند

همچنین معتقدیم که احزاب باید جدی گرفته شوند. ماه‌های نخستین پیروزی انقلاب شهید بهشتی به تاسیس حزب جمهوری اسلامی اقدام کردند و این نیاز به سرعت در کشور جا افتاد. ما نیز در استان‌ها ثبت نام کردیم و به عنوان یک مجموعه فراگیر در کشور این حزب را راه اندازی کردیم.

در سال ۶۶ بنا به دلایلی حزب جمهوری اسلامی تعطیل شد. ما نگاهمان این است که براساس همان الگو شورای وحدت را تاسیس کردیم. اگر جایی نظام به ما نیاز داشت وظیفه ما این است که با تمام توان خود در خدمت نظام باشیم

ما معتقدیم که در عین تکثر می‌توان وحدت داشت و از همین رو نیز ما یک حزب درست نکردیم بلکه از ۴۰ حزب دعوت کردیم که به میدان بیایند و علی‌رغم اینکه احزاب متفاوتی هستیم، اما وحدت نظر در موضوعات کلان کشور داریم. در موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی دفاعی و... در این حوزه‌ها مجموعه شورای وحدت در سطح کشور باید به وحدت برسند.

در انتخابات مجلس شورای وحدت احزاب تشکیل دهنده و اقشارش تکلیف اعتقادی، شرعی و ملی خود می‌دانند که در اجابت ندای رهبری و در تحقق آموزه‌های امام خمینی (ره) انتخابات را سرمایه انقلاب اسلامی معرفی کنیم و تبلیغ و تبیین داشته باشیم.

انتخابات افتخار و مظهر جمهوری اسلامی ایران است. انتخابات مظهر جمهوریت نظام است. ضمن اینکه به اسلامیت نظام محوریت تصمیم گیری در کشور است، اما در همین ساختار‌های جمهوری اسلامی اعلام شده است که همه باید به وسیله مردم انتخاب شوند. این وظیفه اول ماست و همه به آن پایبندیم. نیرو‌های ارزشی معتقد به نظام نیز هرگز نگفتند که ما در انتخابات شرکت نخواهیم کرد. ما توصیه مان به دیگر احزاب هم این است که نسبت به نظام این تعهد را داشت.

نظر متکی درباره انتخابات مجلس

مگر می‌شود حزبی از وزرات کشور مجوز بگیرد و بعد اعلام کند انتخابات را تحریم خواهد کرد!

شما حزب خود را تشکیل دادید تا در فعالیت‌های سیاسی کشور حاضر باشید. مگر میشود حزبی از وزرات کشور و دولت مجوز بگیرد و بعد اعلام کند که انتخابات را تحریم خواهد کرد. فلسفه وجودی خود را نفی میکنند؛ بنابراین توصیه دوم ما این است که سایر تشکل‌های سیاسی نیز همین نگاه را به نظام داشته باشند.

ما از نظام نباید انتظار داشته باشیم که به ما خدمات دهد و برای ما ظرفیت سازی کند. اگر جایی نظام به ما نیاز داشته وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما این است که با تمام توان خود در خدمت نظام باشیم. امام خمینی (ره) این مردم را شناخت به همین دلیل نیز فرمودند که مردم ما از مردم زمان رسول الله (ص) بهترند.

شورای وحدت در انتخابات گفتمانش مبتنی بر سه کلام مردم محوری، گام دوم و تحول خواهی است که گام دوم و تحول خواهی از بیانات مقام معظم رهبری استخراج شده است و مردم محوری هم یعنی ما در شورای وحدت معتقدیم که باید نگاهمان به مردم باز تعریف شود.

ما معتقدیم که مردم رکن رکین انقلاب هستند و تفاوت قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ و ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ در بودن مردم و یا نبودنشان است. در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هدف قیام اسلام بود و رهبر قیام نیز امام خمینی (ره) بود در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ نیز هدف قیام اسلام بود و رهبری قیام بر عهده امام بود تفاوتش هم این بود که در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ همه مردم به صحنه نیامدند، اما در ۲۲ بهمن سال ۵۷ همه مردم به صحنه آمدند با همه باورها، سلیقه‌ها، قومیت و... همه حاضر بودند. زمانی که امام خمینی (ره) از دنیا رفت ما مجدد شاهد حضور همه اقشار جامعه بودیم. در شهادت شهید سلیمانی نیز شاهد بودیم که همه آمدند.

شوای وحدت معتقد است که باید نگاهمان را به مردم بازتعریف کنیم وگرنه این مردم خوبند. امام خمینی (ره) این مردم را شناخت. مقام معظم رهبری نیز این مردم را شناختند. به همین دلیل نیز امام خمینی (ره) فرمودند که مردم ما از مردم زمان رسول الله (ص) بهترند.


از حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات حمایت می‌کنیم

امام (ره) مبالغه نمی‌کردند و آنچه به آن باور نداشت را بر زبان نمی‌آورد بلکه عمیقا باور داشت. این شناخت متقابل بود یعنی هم مردم امام را می‌شناختد و هم امام خمینی مردم را می‌شناخت. الان اگر ما به عنوان مردم در جایی دچار مشکل می‌شویم به سبب نداشتن همین شناخت متقابل است. هیچکس از مسئولان انتظار ندارد که صد در صد کار را انجام دهند، زیرا ما موانع بسیاری داریم، اما اگر به مردم توضیح دهیم و اشتباهات خود را بپذیریم و عذر خواهی کنیم آن زمان مردم اعتمادشان از دست نخواهد رفت.

شورای وحدت این اعتقاد را دارد و در بخش بعدی هم فعالیت‌های انتخاباتی است که این فعالیت‌ها تشکیلاتی، ساختاری و تبلیغاتی برنامه ریزی می‌شود. هر هفته هیات‌های عالی‌مان در حال برگزار شدن است. رئیس ستاد انتخابات تهران را آقای بیادی انتخاب کردیم و تیم انتخاباتی را برای کمک به وی معین کردیم و جلسات منظمی دارند.

معتقدیم که در هشتاد و پنج روز آینده باید با تمام توان به میدان بیاییم. انتخابات امسال مورد توجه همه قرار دارد و باید دشمن شکن باشد. انتخابات امسال باید امیدآفرین باشد. دشمن شکنی را مردم انجام می‌دهند و امیدآفرینی را دولت انجام می‌دهد؛ این دو رسالتی است که مردم و مسئولان برعهده دارند. ما در دو سه ماه آینده از دولت می‌خواهیم که با تشکیل اتاق فکر‌های قوی و کارشناس این مخمصه را حل کند.

در سفر رئیسی به کهگیلویه و بویر احمد کلمه گرانی را بر زبان آوردند در حالی که مسئولان این کلمه را بر زبان نمی‌آوردند و اینکه رئیس جمهور این کلمه را بر زبان آورد یعنی دولت قبول دارد که گرانی یک مشکل است. 

در اقتصاد کشور‌ها بزرگترین مصیبت گرانی افسار گسیخته است و مصیبت بدتر این است که مردم حس کنند کسی نمی‌تواند در برابر این گرانی افسارگسیخته بایستد. امیدواریم تلاش‌های دولت و مسئولان در این زمینه به ثمر برسد.

ما به زودی روسای ستاد‌های انتخاباتی خود را در استان‌های مختلف تعیین خواهیم کرد. شورای وحدت ما در استان‌ها آرایش انتخاباتی گرفته اند و در ساختاری که تدوین کردیم این‌ها را تصویب کردیم و به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد. 

به عنوان یک وظیفه ملی و دینی با نشاط کامل به سمت انتخابات خواهیم رفت و صادقانه به مردم عزیز می‌گوییم که شورای وحدت با این شاکله‌ای که در کشور ایجاد کرده است متواضعانه از مردم عزیز میخواهد که نه به حرف ما و مسئولان بلکه به ندای امام خود پاسخ دهید.

امام هشتاد سال یک کلمه از خود به زبان نیاورد بلکه از اعتقاد و مردم خود صحبت کرد. امام حق استقلال بر مردم دارد، زیرا ما یک کشور وابسته بودیم. بزرگترین مقام کشور ما یعنی شاه از خود اختیاری نداشت و باید سفرای انگلیس و آمریکا در تهران به او دستور میدادند که چه اقدامی انجام دهد.

این استقلال را امام به ما دادند که البته این استقلال را باید در اقتصاد در فرهنگ، حوزه نظامی و... نیز محقق کنیم. جهت گیری درست باید داشته و افراد کار بلد را در راس کار داشته باشیم.

اگر پروژه‌ای به نام بازدارندگی دفاعی کشور در سی سال گذشته به نتیجه رسید به این دلیل بود که مدیر این پروه مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بودند. آدم‌های کار بلدش امثال حسن طهرانی مقدم و سردار حاجی زاده‌هایی که ادامه دهنده راه این شهید هستند. امروز به این دلیل در دنیا کسی جرات نمی‌کند به ایران چپ نگاه کند. علیرغم زوزه‌هایی که فرماندهان نظامی در شروع جنگ طوفان الاقصی علیه ایران کشیدند، اما در نهایت جرات نکردند تهدیدات خود را عملی کنند، به سبب قدرت بالای بازدارندگی ایران است. زیرا به خوبی می‌دانند اگر بخواهند کوچکترین تهدیدی علیه امنیت ایران کنند با چه پاسخی مواجه خواهند شد.

ما این اقتدار را میتوانیم در حوزه صنعت و خودرو نیز داشته باشیم به شرط اینکه جهت گیری درستی داشته باشیم و افراد کار بلد را بر سر کار بگذاریم.

خواهشمان از مردم این است که برای ارج نهادن از امامی که هیچ چیز برای خودش نداشت و هیچ چیز با خود نبرد، در انتخابات شرکت کنند ما یک یا حسین دیگر باید بگوییم تا انشاالله مردم‌مان سرفراز باشند و تکلیف جدی تری برای مسئولان ایجاد کند. همیشه مردم سهم خود را در انقلاب پرداختند مسئولان کم آوردند که انشالله مسئولان مان هم قوی‌تر در عرصه حاضر شوند.

کارنامه مجلس یازدهم قابل دفاع نیست

ارزیابی شما از مجلس یازدهم چیست؟

منوچهر متکی: مجلس یازدهم را در مواضع سیاسی و مسائل مهم کشوری یک مجلس انقلابی میدانیم و این هم نظر کارشناسی من است و هم کلام مقام معظم رهبری که دوبار لفظ انقلابی را برای مجلس یازدهم تکرار کرد و ما نیز این فرمایش ایشان را بر روی چشم میگذاریم. مصادیق انقلابی بودن در مجلس را هم میشود نام ببرم، اما این امر منافاتی ندارد با اینکه کارنامه این مجلس قابل دفاع نیست.

بعد از بیان این کلام تعدادی از نمایندگان مجلس که با آن‌ها در ارتباط بودم و در این زمینه از من سوال پرسیدند در ابتدا به آنها گفتم در این مدت که تقریبا هم زمان با عمر این دولت است یعنی سه سال حدود ۲۰ هزار تومان به قیمت ارز افزوده شد. در این مدت نتوانستید گرانی‌ها را کاهش دهید و الان هم اگر از مردم نظرخواهی کنید می‌بینید که درصد مشارکت مردم در انتخابات زیاد بالا نیست. اگر هم از مردم درباره این مجلس نظرخواهی شود قطعا تایید نخواهند کرد. آیا مردم فرقی بین دولت و مجلس قائلند گفتند نه؛ بنابراین اگر واقعا وضعیت این است اگر من هم این حرف را نمیزدم شما باید این نقد را مطرح می‌کردید تا مردم بگویند دلمان خنک شد که یک نفر حرف ما را زد.

من حرف فضای جامعه را زدم و نگاه من این است که مجلس ما کارنامه موفقی ندارد. درباره دولت هم نگاه شورای وحدت را گفتم که نگاه ما نسبت به دولت حمایت، رصد و نظارت به همراه نقد است همراه با پیشنهاد.

اگر مسئولان اقتصادی در چند ماه آینده خواسته مردم را برآورده نکنند و مردم با گله گرانی پای صندوق‌های رای بروند، باید برکنار شوند

مجلس دوازدهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

منوچهر متکی: مجلس دوازدهم باید اشکالاتی که به مجلس یازدهم بود را رفع کند. مجلس باید در کنار دولت و در جهت دهی پروژه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات مورد نیاز کشور کمک کند و قوانین مربوطه را تصویب کند.

سال‌های سال است که سخن از قطار سریع السیر در کشور می‌شود. گاهی میلیون‌ها نفر به زیارت مشهد مقدس می‌روند؛ مصیبت است با وسیله‌هایی که می‌روند. اگر مجلس موانع را برای دولت برطرف کند و حمایت کند که دولت چند خط قطار سریع السیر در کشور را در برنامه‌های خود بگنجاند به عنوان یک اولویت رضایت مندی بسیاری را در جامعه ایجاد می‌کند که شما یک مسیر یازده الی دوازده ساعته را بتوانید به فاصله چند ساعت تهران تا مشهد و سایر مسیر‌ها را طی کنید. این یک کار خدماتی برای کشور است و در برنامه ریزی‌های اساسی نیز این اقدامات میتواندصورت بگیرد.

برای مثال ساختار بانکداری ما مریض است؛ تا کجا باید داد مراجع درآید؟ همین الان مشکلات اقتصادی داریم. در دنیا هم گرفتار گرانی میشوند و اتاق فکری قوی تشکیل می‌دهند، خبره‌های خود راجمع می‌کنند و برایش راهکار تعریف می‌کنند. برزیل از بدهکار‌ترین کشور‌های دنیا بود، زیرا فرمول‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را عمل میکرد، اما بعد‌ها راهکار خود را در پیش گرفت و امروز جز ۵ اقتصاد بزرگ بریکس در دنیا نقش آفرین است.

پیمانکاران برزیلی در بزرگترین پروژه‌های بین المللی دنیا حضور دارند. اعتقاد شخصی ما این است که اگر مسئولان اقتصادی دولت ما در چند ماه آینده خواسته مردم را برآورده نکنند و مردم با گله گرانی پای صندوق‌های رای بروند حتما باید برکنار شوند.

شاهد این هستیم که در جریان اصولگرایی ائتلاف‌های متعدد در حال فعالیت هستند؛ اعم از شورای وحدت، شورای ائتلاف و... علت این موارد چیست؟ درباره لیست انتخاباتی شورای وحدت هم توضیح دهید

منوچهر متکی: باید فضای انتخاباتی و آرایش جریانات سیاسی را در انتخابات رصد کنیم که در حال انجام این کار هستیم این رصد تا دی ماه میتواند تداوم داشته باشد، چنانچه برخی که اندیشه اش را دارند نامهربانانه با انتخابات برخورد کنند و در انتخابات حاضر نشوند یا حداقل حضور اعلامی نداشته باشند و مردم را تشویق به حضور در انتخابات نکنند. ممکن است جریان اصلاحات برخوردی که در دوره قبل ریاست جمهوری انجام دادند را تکرار کنند و حضور پیدا نکنند اگرچه که در دوره قبل دو نامزد نیز داشتند، اما اگر این برخورد حاکم شود از نظر ما رقابت نیرو‌های ارزشی اشکالی ندارد و از هر لیستی رای بیاورند میتوانند وارد مجلس شوند، اما اگر این فضا تغییر کند و رقابت جدی‌تر شد و سلیقه‌های مختلف در انتخابات حاضر شدند در این صورت از نظر شورای وحدت رسیدن به فهرست واحد در بین نیرو‌های ارزشی قابل توجیه و دفاع است؛ اما این نتیجه گیری نباید منحصر به شورای وحدت باشد و دیگران هم باید به این ضرورت برسند و باید خود را در این فهرست ببینند.

جریانهای سیاسی بدقلقی نکنند و وارد چانه‌زنی برای افرادی که مشکل صلاحیتی دارند، نشوند

ما در حال حاضر برنامه ریزی مان برای نامزد‌های خودمان است یعنی ما در حال حاضر در تهران نامزد‌های مختلف را داریم رصد می‌کنیم و برخی از آن‌ها ملاقات‌های خود را با شورای وحدت شروع کردند. ما با تهیه لیست مستقل شورای وحدت در حال کار هستیم مگر اینکه شرایط تازه‌ای ایجاد شود.

سر لیست احتمالی شورای وحدت چه کسی است؟

منوچهر متکی: هنوز مشخص نیست، زیرا هنوز لیست سی نفره مشخص نشده است.

به نظر شما مردم تا چه میزان از لیست شورای وحدت استقبال خواهند کرد؟

منوچهر متکی: ما امیدواریم که همه جریانات سیاسی در انتخابات حاضر شوند، در عین حال بدقلقی هم نکنند و وارد چانه زنی برای افرادی که مشکل صلاحیت دارند نشوند. افرادی هم که مشکل صلاحیتی ندارند و رد صلاحیت شده اند می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند. در هیات‌های اجرایی هم از اصولگرایان و هم از اصلاح طلبان افرادی بوده اند که رد شده اند و می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند، اما در نهایت احساس تکلیف نسبت به نظام و مردم داشته باشند.

حضور در انتخابات هم یک محک برای جریانات سیاسی است و هم مردم که همواره در این زمینه‌ها خود را ثابت کرده اند. ما امیدواریم که شرکت کنند؛ الان نمیتوانم قضاوت کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۳ دی ۱۴۰۲
من که قدرت تحلیل مسائل سیاسی رو ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
در انتخابات شرکت می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته مخابرات منطقه تهران
۲۳:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
عملکرد مدیر عامل مخابرات ایران از ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون به نفع کارکنان، بازنشستگان و شرکت مخابرات نبوده است.
مجید سلطانی مدیر عامل مخابرات ایران را برکنار کنید و هم از بازنشستگان مخابرات رسما باید عذرخواهی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
من وخانواده ام در هر شرایطی که باشیم رأی خواهیم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
رای دادی چای دبش هم بخور
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
با سلام، شرکت در انتخابات امری خطیر و ضروری برای حفظ سداد کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
من عاشق انتخابات هستم همیشه انگشتم جوهری میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
منه معلول شدید تا اجرایی نشدن قانون حمایت م۲۷
در هیچ انتخاباتی شرکت نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
متولد۷۵
۱۵:۵۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
با حقوق ۸ میلیون در ماه به نظرتون من رای میدم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
گوشت کیلوی۶۵۰هزارتومنی بیام رأی بدهم خجالت چیزی خوبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
جانبازان دارند با حقوق کمتر از ۳۰میلیون نمی‌گیرند آنوفت شهرداری نداره پول کار توی خیابون انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
رای
Iran (Islamic Republic of)
کارگرساده
۱۲:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هنوز در حسرت یه ماشین موندم شرم بر شما فقط میتونم اینو بگم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۰:۳۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
کاری که شماها با این مملکت کردین مغول‌ها و شوروی و انگلیس انجام نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اینها اومدن کار نکرده اونها رو انجام بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
۴۴سال حرف زدید و بدجور گوشه مردم‌پره
فقط عمل و عمل و عمل
ولاغیر
Germany
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
البته در اتاق ها بایستی متخصصین بیشتر از عقیدتی ها باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
خیلی جالبه نزدیک انتخابات که میشه آقایون یاد صحبت با مردم میوفتن ، اتفاقات خاص میوفته شاید مثه همین اختلاس چای که مثلا گفته بشه ما داریم با فساد مبارزه میکنیم و ... تا به هر شکل مردم بیان رای بدن
بعد انتخابات همش ول میشه نه کاری به مردم دارن نه مبارزه با فساد و دادگاه خاصی راه میوفته
مجلسی که دم شعار شفافیت داشت شفافیت که هیچی برا اینکه طرح ها در صحن نیاد از ماده ۸۵ استفاده می‌کنه
ٱقایون برا دور زدن قانون و مجلس و مردم طرح ها رو می‌برن تو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سران قوا و ... تصویب میکنن و قانون گزاری بجای مجلس افتاده دست شورا
اگر قرار هست قوانین جای دیگه تصویب بشه پس کلا مجلس رو حذف کنین
دیگه بعد از اینهمه دوره شرکت در انتخابات این چیزا تکرار مکررات شده و استفاده از این ترفند ها جواب نمیده باید از ریشه درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
با این قوانین ناعادلانه ای که نمایندگان وضع کردند احتمالا عده بسیار کمی که اکثر در پای سفره انقلاب نشسته و از مواهب آن بهره مند حاضر خواهند شد ؛چرا باید بعضی عده ای با درصد کمی از سهمیه جانبازی پدر خود سربازی نرفته و استخدام شده و با قانون جامع ایثارگران رسمی بشوند ولی آنهائیکه سربازی رفته بیکار باشند؟چرا باید با وضع قوانین یک شبه و غیر کارشناسی نمایندگان و سو، مدیریت دولتها بر صندوق های بازنشستگی خسارت آن را بیمه شدگان بپردازند؟ چرا باید تعداد قابل ملاحظه ای از بیمه پردازن این صندوق‌ها در حال حاضر معاف از پرداخت حق بیمه باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۸:۲۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : یارانه معیشتی هر نفر ایرانی که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی می گرفاند باید بشودهر نفر ۵۰۰۰/۰۰۰ پنج میلیون تومان تا قدرت خرید و قدرت حرکت و قدرت امید به زندگی پیدا کنند و خانواده هایشان به علت فقر فلاکت به فساد فحشا طلاقهای منفورانه و فروپاشی و فرزندان طلاق و بزهکاری جرم جنایت ختم نشود و امنیت در جامعه ایران اسلامی عزیزمان بالا برود و ثابت بماند این افزایش چند غازی مسخره دردی را از مردم اقشار ضعیف دوا نکرده و نمی کند و این افزایش خسیسانه تان بدرد لای جرز دیوار می خورد بهتر سریعا یارانه معیشتی سرپرستان خانوارهای اقشار ضعیف را به نفری ۵ میلیون تومان برسانید بروید حسابهای بانکیشان را چک و کنترل کنید از خودتان خجالت می کشید اگر اندکی وجدان انسانیت مسلمانی درونتان وجود داشته باشد فقط تنها درآمدشان همین یارانه معیشتی چندرغازی است و خلاص و بس هیچ درآمد دیگری ندارند هیچ شغل کاری ندارند بروید تحقیق کنید از خودتان خجالت خواهید کشید که این سرپرستان خانوارهای فقیر هر روز شب جلوی زن فرزندانشان خجالت زده شرمنده بیچاره هستند اینها ایرانی هستند و ایران کشور بسیار ثروتمندی است رای دادن خرج داره مردم باید تحولی در سفرهایشان و جیب‌ها و کیفهای خالی از پولشان ببینند افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااد حالا برو دو تا روشن شید . والسلام و صلوات التماس دعا ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
یارانه حقمونه اعانه که نمیخوان بدن
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۰۸:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
برای جلب اعتماد مردم حداقل سی سال وقت داشتین ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
وقتی رأی بدهیم واوضاع بدتر شود زیر دین ۸۵ میلیون نفر می رویم پس جایز نیست خودمان را مدیون کنیم وبا گناهمان افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
سعی کن با آدم درست رأی بدهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۳ دی ۱۴۰۲
وقتی صلاحیت و مجلس خبرگان تایید کنه ...قطعا توشون آدم درستی پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چرا رای بدن مردم هیچ مشکلی از مردم حل نشده. همش شعار و وعده پوچ .. حالا دولت پدر مردم رو با مالیات در میاره ... تو جایی که حتی شر خشک بزور گیر میاد و 6 ماه یک بار گوشت و مواد غذایی و حتی دو شام گرون گیر نمی یاد چرا رای امروز قانون فردا لغو نماینده برای مردم نه برای دولت ... دولت رو سیستمی کردن به جای حل شدن و سرعت بخشیدن واسه کاره یک روزه یک ماه طول می کشه و حل نمیشه ... رای یعنی انتخاب نماینده دولت نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ما که موقع تقسیم یارانه کارمند بودیم و پول نفت به ما ندادن پس ما جز این کشور نیستیم که شرکت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی اکرادلو
۰۷:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ماکه نفهمیدیم بامردم بایدحرف بزنیم یعنی چی.......؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
در تمام انتخابات ها شرکت کردم ولی دیگه رای نخواهم داد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۴:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
نزدیک انتخابات شد به فکر مشکل گرانی مردم افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
شما وزیر خارجه بودید در آفریقا به چه دلیل احمدی نزاد ابلاغت رو لغو کرد ؟ یعنی شما قدرتی ندارید خودت رو خسته نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ما هیچ حرفی با شما نداریم یسری ب مطالبی ک گفتی بزن وکامنتا رو بخون
Iran (Islamic Republic of)
ا
۲۲:۱۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باید با مردم حرف زد این سخن بوی تفرقه می دهد مگر دولت و مردم و مسئولان از یکدیگر جدا هستند در هیچ نظامی در هزارسال اخیر مردم تا این اندازه سالار و همه کاره و آزاد و مرفهوو راحت نبوده اند گذشته را بخوانید تا متوجه شوید قدری هم بیش از حد مردم نوازی انجام می سود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چرا در هزار سال اخیر؟ این چه تحریف تاریخه؟ از دوران مادها و افلاطون و قیصر و تزار سابقه نداشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
برا من هم جا تو بودم دنیا زیبا بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
شماها اگر اینکاره بودید توی این چهل سال وضع ما این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر ایرانی یک رای
چه شرعی چه اخلاقی
همه موظف به شرکت در انتخابات هستند
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۶:۴۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بروعامو دلت خوشه
۴۵ساله باوعده ووعیددروغ مردم می کشانند پای صندوق
خودشون لذت می برند با خانواده شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
شما به سیسمونی رای میدی یا شاسی بلند یا دنا پلاس ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بیاید صحبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تو شرکت کن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۵۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گرانی را چاره کنه!؟مردم رو چی فرض کردین!؟بااقتصاد دم انتخابات میخواین ب مردم امید الکی بدین و بعد انتخاباتم بای بای تا ۴سال دیگه!؟چه زیر ساخت اقتصادی و مدنی برای مبارزه با فسادهای سیستمی از جمله رانتهای بی پایان ،مثلا در رانت ارز چند نرخی ک از شاهراههای فساد و رانته،در رانتهای اطلاعاتی،رانتهای انحصاری از جمله انحصار خودرو و ظلم بی پایان ب مردم نجیب ایران، عدم شفافیت در تمام ارکان ک خودش گلوگاه فساده،چطور عقل من قبول کنه ک نیت شما خیره!؟مگه مجلس کنونی با شعار شفافیت نیومد!؟و اونقدر بازیهای سیاسی کرد ک شفافیت ب محاق رفت،چرا!؟چون اینجوری میتونستن(چون به خلوت میروند)هزار و یک بخور بخور کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گرانی وتورم باعزم واراده قوی وعمل به وعده ها حل میشه .مردم چشم انتظارعدالتند در پرداخت ها و حقوق تجدید نظر عاجلانه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
تا شما ها رأس کارید گرانی وتورم حل شدنی نیست چون هیچ اراده ای برای حل معضلات در برنامه شما دیده نمی شود فقط در زمان انتخابات یاد مردم ستمدیده می افتید وحرف های زیبا وشعارهای فریبنده می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مشکل اینجاست که چهل ساله دولتها چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا وقتی میاند سرکار یک مشت جیره خوار هم دارند .شکم سیرند و مفت خور . چشماشونم کور شده و فقط زیبایی میبینند چون سیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سلام
اگه آقای متکی صداقت دارن. یه اتاق فکر تشکیل بدن
و کامنت ها و نظرات مردم که همین جا مطرح کردن رو
ببینن و بررسی کنن. شاید برا یه بار شده واضح ببینن
که درد دلشون چیه؟
خواسته هاشون چیه
نظراتشون چیه
حداقل مرد باشین و شرایط موجود رو بپذیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خبر برکناریت به خودت نرسی از سفر به کشورهای آفریقایی بود گفت تو برکنار هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نوبت شنیدن حرف های مردم رسیده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هرکسی پای صندوق رای بیاید باید گفت سرسفره بیت المال نشستند. بخوربخوردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ دی ۱۴۰۲
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
بناری
۲۰:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حرفتون نیم کیلو شلغم هم نمی ارزد
متاسفانه همه حرفتون دروغ درآمد بویژه درمورد عدالت که جداً قبول ندارم
فقط پول وپارتی برمملکت حکومت می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باشه بهش میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مزاح نکن منوچ. کسی حوصله پرگویی شما ها رو نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من آخرتو خودت به دنیای شما نمی‌فروشم رای بی رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هنوز نتونستم ازدواج کنم 36 سالم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
ناراحت نباش من ۴۱ سالمه توهنوز اوضاع بهتری داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بقول قدیمیاصدات ازجای گرم میاد،این دولت ومجلس چه گلی به سرحقوق بگیرابخصوص بازنشسته هاکرده،تورم بالای ۶۰درصد،افزایش حقوق ۲۰درصد،فقطدنبال منافع خودشون هستن،شاسی بلندها به کجا رسید.فساد،فحشا،دزدی،اختلاس بیدادمیکنه،وقتی افرادی مثل مطهری وپزشکیان ردصلاحیت شدن به کی رای بدم.هرگز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
رای بدم؟!!الان شش ماه من راننده اسنپ رو از کار بیکار کردین بابت حجاب مسافر .شش ماه کار نمیکنم که ماشینم توقیف نشه مگه گناه منه که مسافر رو سری رو در میاره؟به مسافر هم که میگیم بد و بیراه بهمون میگه نمره منفی میده اسنپ مارو جریمه میکنه یا حساب کاربری مارو میبنده خو اسنپ میگه شما حق ندارین به مسافر بگین که روسری بپوشه .بعد من بیام رای بدم که چی بشه از این بدبخترم کنید؟شما کرایه خونه و خرج منو میدین؟yjc میدونم که نظر منو یا سانسور میکنی یا اصلا نمیزاری ولی خدایی حرف حق زدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اتاق فکر دولت باحضور رییس دولت درمورد گرانی هاباید برقرارشود
ونه به صورت مجزا،
کارشناسی براساس ازتولیدکننده به مصرف کننده بدون واسطه
حذف دونرخی درهمه ی اجناس
کار توزیع همه نوع کالا نباید دست بخش خصوصی باشد.
واگذاری نقدینگی اصلا نباید خارج از دولتی بوده باشدوبه هرمیزان
که درخدمت یارانه وسوبسید قرار بگیرد بازخوردومصرف آن ازطریق ،
مصرف کنندگان مشخص باشد.
هیچ نهاد وارگانی حق قیمت گذاری براجناس وکالاها را ندارد وقیمت تعریف شده باید برمبنای سودخیلی کم وتوسط دولت قراردادگزاری شده ودردسترس افکار عمومی قراربگیرد.
دامداری ومرغداری وپرورش هرگونه مواد خوراکی بایست مانند
تحویل آرددولتی شود،ودادن نهاده های دامی وبرگشت گوشت ومحصولات کشاورزی ودامپروری ،همانندنان ارزان دراختیار عموم باقیمت ارزان دردسترس قراربگیرد.
عشایر وهرگونه افرادیکه ازمنابع طبیعی برای احشام خودبهره برداری می کنند باید به قیمت بسیارمناسب دولت خریداری کرده وازصادرات
آن جلوگیری شود.
دربحث اقلام کشاورزی وباغداری،دولت باید باورود به جریان تولید
وکمک به کشاورزان درامر کود ونهاده های کشاورزی ،برگشت محصولات رابه به بازار به صورت ارزان فراهم آورده وقیمتها را پایین نگاهداردوتصمیم کشت هرگونه صیفی جات و...باتوجه به نیاز بازار پیش بینی شده وکاشت گردد تا قیمت های کذایی صورت نگیرد.
مواداولیه ی پتروشیمی ها و...که به کارخانه های کالاهای مصرفی داده می شود زیرنظارت دایم دولت بوده وقیمتها براساس مزد کارگرو...درحدبسیارمتعادل عرضه گردد.مانندماشین سازی وکالاهای خانگی.
لطفا نظراتم رابه سمع ونظرمقام معظم رهبری باسلام وتهیات برسانیدو وبفرمایید این اقل کمترین ازصد نظرتا ...نظر.به حمدوقوه ی الهی می توانم به صورت پیشنهادهای انشاله خدا پسند وعلی پسند
درمحضر مسوولین ارایه بدهم که همه کارگشا وراهگشا برای برطرف شدن گرانی ها وتورم باشندالبته اگر اراده ای در کسانی که پست ومقام ها را گرفته اندوما عملا فشار خردکننده ی آن را برکمر
مستضعفین ومحرومین جامعه به حداعلا متاسفانه مشاهده می کنیم.یاعلی مددی.
تشکرازباشگاه خبرنگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
دوست عزیز مشکل ما از نوع نخواستن است نه نتوانستن و ندانستن
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۱۸:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باسلام... وقتی آقایون اونجوری و فله ای کاندیداها رو رد صلاحیت می‌ نمودند و فقط هم فکرهای خود رو مورد تایید قرار میدادند فکرشو رو نمی‌کردند ی روزی مردم با صندوق انتخابات قهر کنند در صورتیکه حضرت امام ره در خصوص مردم میفرمودند "مردم ولی نعمت های نظام هستند"
الانم که شما می‌خواهید مردم پای صندوقهای رای بیایند فقط و فقط میخواهید تعداد آرا و مشارکت مردم بیشتر باشه نه اینکه منتخبین مردم به مجلس راه یابند .
به قول آقای دکتر الیاس نادران "مجلس را نمیشود پادگانی اداره نمود "
وین التذهبین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
البته حضرت امام ره یه چیز دیگه هم فرمودند اون این بود بترسید از آن روزیکه ملت بفهمد چه در باطن ذات شماست آن وقت دیگه همه باید بروند البته امام قبلا شما را میشناخته والا نمی گفتن بترسید که مردم بفهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بشین تا رای بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باز یاد مردم افتادید؟ مالیات سال ۱۴۰۳ و افزایش سن بازنشستگی تنها ضربات اخیر دولتمردان به جان مردم بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی ۳۳۰ نماینده نتواند یک جدول درست جهت افزایش سن بازنشستگی ارائه دهند خدا به دادمان برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من رای نمیدم همش گرونی بدبختی بیچارگی خجالت هم خوب چیزی هه از این طرف ملت گرون کنن از یه طرف شما برق برداشتید این دوره ۲حتی ۳براب گیرون کردید خجالت اوره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بعضی ها آنچنان می گویند من رای نمیدهم! مثل اینکه فکر می کنند برای این حضرات اصلا" اهمیتی دارد که شما رای بدهید یا ندهید! آمار و شمارش آرای هر استان و نماینده منتخب آن از همین حالا مشخص شده و در جای امن نگاهداری می شود و بعد از انجام انتخابات هم در اخبار سراسری سیما به عنوان مشت محکمی بر دهان آمریکا اعلام خواهد شد که مثلا" بار دیگر ملت ایران افتخار آفرید و .... حالا شما اصلا" میخواهی رای بده یا نمیخواهی رای نده! خیلی ساده لوحی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
با رای ندادن
نه چیزی ارزان میشه
نه دردی دوا میشه
نه تحریم برداشته میشه
نه شرایط بهتر میشه و
نه تکلیف دینی واجتماعی ما ادا میشه
پس
قطعا و حتما رای میدیم چون
- شهدا همه هستی شون رو دادند و شرط وشروطی نگذاشتند چطور ما بگیم رای نمیدیم!! ما فقط تکلیف خودمون در برابر خون شهدا انجام میدیم والبته بعدش مطالبه هم داریم
- حق انتخاب را قانون بما داده و اگر از این حق استفاده نکنم چه بسا کسانی که نباید روی کار بیایند بخاطر رای ندادن من روی بیان. انوقت اول گرفتاری و بدو بیراهه گفتن ما میشه
پس حتما رای میدیم.توکل باخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اینها همه ب کنار اختلاسسسسسسسسسها روفقط داشته باش!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
رای دادن یعنی تایید حکومت تایید ناکارامدی دزدی و اختلاس یعنی تایید فساد و رانت و بدبختی و عقب ماندگی مردم
حالا هر کی میخاد بره رای بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نفرمائید صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی؛بفرمائید شعبه ۲ کمیته امداد امام خمینی/چرا کسی که ۳۰ سال کار کرده باید حقوق ۶ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کند؟!؟مگر با این حقوق میشود زندگی کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من کر هستم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کر و کور نباش،بدون چرا و به کی رای میدی،و حتی چرا نمیخوای رای بدی!نذار باهات بازی کنن سیاستمدارها،هر چند خیلی سخته،ببین چی ب نفع مملکته واقعا،اونی ک صلاحه انجام بده،بدون تعصب و احساسات،فقط عقل و منطق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سما که صندوق پرکردن و جلوی دوربیهای تلوزیون فیلم بازی کردن بلد هستید چه نیاز به مردم دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
از وزیری که پاسخ معلمان با آن وقاحت می داد معلوم است شما چقدر شنونده مردم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر وقت کارشان به ملت میافتد به التماس میافتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
انتخابات؟ مگه ما توان تحلیل مسائل رو داریم که بتونیم تجزیه و تحلیل کنیم و یک نامزد انتخاب کنیم و بهش رای بدیم. مگه همه مردمی که رای میدن توان تشخیص مسائل رو دارند. پس رای نمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اینقدر تشخیص نداری که متلک میگی؟!
اینجا تحلیل نباید بکنی باید نماینده ای رو انتخاب کنی خب میتونی سوابق فعالیتهاش رو بررسی کنی ورای بدی
اون موضوعی حضرت آقا فرمودند خب کلا فرق داره.
واسه شما دعا میکنم.
کمتر به رسانه های معاند توجه کنی عقل سالم می تونه تشخیص درست بده
Italy
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کسی دیگه اعتماد نداره به دولت ونظام پول مردم رو تو بورس خوردن واسه کسری بودجه لعنت بهتون امسال انتخابات فاجعه خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اینها بلدن باز یه چند نفر رو با پول میخرن و تو بوق و کرنا میکنند که امسال انتخابات مثل سالهای قبل پرشکوه برگزار شد
حالا ببین کی گفتم این کار هرسالشونه
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۱:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ساده،بورس و فلان و فلان ک ی چیزهاییه ک خودشون رسانه ای و بولد کردن ک ماها حواسمون از بخور بخورهای اصلی و رانتهای گنده پرت بشه!ولی در برهه جنگ جهانی و تغییر هژمون من پشت حکومتم می ایستم،هر چند مث خوردن زهر میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اتفاقا صد در صد به نظام که مال خودمون هست اعتماد داریم وصد در صد در انتخابات شرکت میکنیم.
داداش موقع انتخابات درست انتخاب کن نرو به ی مشت غربگرا رای بده بعدش بیا بگو رای نمیدی!! درست انتخاب کن تا عاقبتش اینجوری نشه
شما رفتی مغازه جنس بنجل خریدی بعد میکی دیگه خرید نمیکنم!! نه داداش چشمت رو باز کن درست بشناس بعد تحقیق کن و رای بده نه اینکه رسانه معاند هر چی گفته دنبال بشه بعد اونا که دشمنند به دنباله رو هاشون بخندند.
قطعا برای ادای دین به خون شهدا و عمل به وصیت شهدا حتما رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۳ دی ۱۴۰۲
یارو میگه حضرت آقا..........ندیده ونشناخته میتونم بگم شغلت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم هیچ حرفی با شماها ندارن همتان دروغگو هستید!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گرانی حل شدنی نیست انگار.ملزومات زندگی هم روزانه ارزو میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احزاب به فکر منافع ملی ایران نیستند
فکر این هستند بعد انتخابات چطور بر سر غنایم فتح الفتوح انتخابات رقابت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مشکل گرانی با عمل حل میشه !!!
شما هنوز میگی اتاق فکر؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
فرصت هاتون برای همه چی تموم شده. مردم کلا از شما ناامید شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
تاحالا شده یکی از مسولیین بیاد برای مردم توضیح بده این همه سرمایه کشور را چکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ما با شماها هیج حرفی نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
در خانه اگر کس است یک حرف بس است.حرفهای مردم زیاد زده شده ولی گوش شنوایی نیست.هیچ امیدی به نجات مردم ایران با جمهوری اسلامی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ماانقلاب واسلام وکشور ایران! رادوست داریم ولی مسولین بی کفایت رانمی خواهیم همیشه نزدیک انتخابات همه شعار میدهند بعدازاینکه انتخاب شدن دیگه همه چی یادشون میره
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۱۵:۴۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم اصلا توجهی به جریان سیاسی ندارند مردم بفکر مشکلات خویش است با حرف زدن چیزی حل نمیشود چون همه جوره مردم را فریب دادید الان با عمل می‌شود عمل کرد و سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ایران در واقع متعلق به یه جمعیت 1000نفری از مسئولین و یقه سفیدان است و بقیه به ترتیب مانند مصرباستان بردگان و درباریان هستند... در نهایت چند طایفه که سرمایه های انقلاب هستند از سفره انقلاب دارند بهره می برند...بجز رهبر عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
رای بی رای التماس نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من رای میدهم تو رای میدهی ما رای میدهیم بکوری چشم دشمنان وحسودان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من فقط به نمایندگانی که شاسی بلند گرفتند رای می دم!
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمد
۱۵:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گرانی از بعد از جنگ تحمیلی همزمان با ریاست جمهوری مرحوم هاشمی و بدلیل سیاست های اقتصادی غلط ایشان شکل گرفت و سال به سال بدتر شد و با اشتباهات راهبردی دولت روحانی و به نوعی تسلیم شدن این دولت به غرب به اوج خود رسید و الان هم با اینکه این دولت آقای رئیسی تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت بتوانند مشگل را چاره کنند . تنها راه در داخل تولید حداکثری و در خارج گرایش هر چه بیشتر با کشورهای همسایه اسلامی و شرقی است شاید بشود در یک برنامه پنج تا ده ساله این معضل حل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۷:۰۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خداییش 40 ساله خسته نشدید از این حرف ها؟؟؟ فکر میکنید چند درصد مردم موافق صحبت های شماهایند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گوشمون پرازاین حرفها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ایناهمونایی هستن که خودشونوبه خواب زدن مردم هنوزبرای خریدیه مرغ بایدتوصف باایستن اونم باقیمت نجومی چه ربطی به روحانی داره ازمشکلات خبرداشت چراوعده وعیدداددرتوانش نبودچراریس جمهورشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
در دولت روحانی ب دلیل تحریمها روزانه ب قول خودمسولان دولت رییسی ۲۰۰هزار بشکه نفت فروش می رفت ولی الان روزانه ۲تا۳میلیون.صمنا ۷،۸میلیارددلار از کره و چندین میلیارد از عراق گرفتند این اقایان ولی اوضاع بهترشد؟گوشت کیلویی۱۶۰بود دوسال پیش الان شده یک تومن .خانه با کمتر ازیک میلیارد میشد بخری الان باید ۳،۴میلیارد پایین شهر طبقه ۵م بخری.
چ پیشرفتی اینا کزدن ک قبلیا نداشتن؟
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۵:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
بله! نزدیک انتخابات است و باید با مردم !!! حرف بزنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
انتخابات کمتر از 50% باطله و انتخابات نیست انتصاباته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حرف حساب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
عجب از الان درصد میگید؟! هیچ کجا همچین جفنگی که گفتی نیست!
بکوری چشم دشمنان وحسودان انتخابات باصلابت و پر شکوه برگزار میشه.
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
۴سال پیش پر شکوه دیدیم ، گفتین کورونا بوده این بار چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کاشکی همونقدری که به فکر انتخابات هستید به فکر مشکلات و گرانی بودید ،اینطوری انتخابات هم بهتر برگذار می شد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۵:۰۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم باید خوب انتخاب کنند و هر که هم هوش و استعداد و طرح و برنامه و جرات کار و تلاش دارد باید پا پیش بگذارند و گر نه ما ریس دولت کم کار و مسول و مدیر بد هم کم نداشتیم
مثلا یکی نیست بیاد که واردات دهها ملیونی خودرو را برای هر شناسه ایرانی آزاد آزاد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
یعنی واقعا تو هنوز. به این حکومت دلخوشی؟ باید خیلی ساده لوح باشی .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۲:۰۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم،تضمین میخوان!هست!؟اگه برای قولهایی ک میدن تضمینی هست من به شخصه میام رای بدم،بسم الله هر کی تضمین قابل قبول دارا بیاد جلو!عمرا ،فقط حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر وقت مشکلات اقتصادی و معیشت گرانی و تورم وبیکاری فقر حل شد و حقوق بازنشته ها زیر خط فقر است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شد شاید بش فکر میکنم درغیر اینصورت 45 سال گذشته تجربه شده با وعده وعید تو خالی جواب نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چرا فقط دم انتخابات و راهپیمایی بفکر مردم می افتید یعنی فقط مردم فقط دم انتخابات مشکل اقتصادی دارند؟!!!خیر اینطورنیست لطفا بفکر مشکلات مردم درهمه وقت باشید بفکر اینکه مردم سرشونو تو سطل زباله نکنند؟!!! امیدوارم بفکر بیکاری وافسردگی مردم باشید بفکر اینکه هزینه درمانشان ندارند بفکر مشکلات اقتصادی مردم باشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
باورم نمیشه yjc داره این همه نظر و مخصوصاً انتقاد مردم و تایید میکنه اولین باریه میبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
عزیزم وای جی سی خوبیش اینه تا جاییکه می‌تونه نظرات مختلف موافق و مخالف را میذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دو ساله دارم خبر انلاین و فرارو و عصرچیچی رو امتحان میکتم جواب نداده،خدا شاهده روح تمامیت خواهی و خالص سازی در وجود اصلاح طلبکارها خیلی خیلی بیشتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
Yjc خیلی از حرف دل های مردم رو انتشار نمیده این کوچک ترین اعتراض ها رو داره فاش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
رای میدهم
ولی به رفراندوم کل نظام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
رای بی رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
رای میدیم با افتخار
رای دادن در برابر حقی که شهدا بگردن ما دارند کمترین انجام وظیفه هست.
من کارگر زاده چیزی جز این کشور ونظام ندارم همین وطن را دارم. پس رای میدم تا کشور وطن و همه افتخارم ایران سربلند بماند.
درست انتخاب کنید که الان نیائید بگید رای نمیدیم!! امثال روحانی رو چرا انتخاب کردید؟ جنس بنجل انتخاب کردید حالا میگید دیگه جنس نمیخرید؟!!
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اگه انتخاب روحانی اشتباه بود پس مقصر اصلی شورای نگهبانه که تعییدش کرد ، فرار رو به جلو فایده نداره ، سنگری نمونده برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
قدرت خرید مردم در اکثر اقلام نسبت به چند سال پیش کمتر نشده ولی تورم باعث میشه نتوانی برای آینده برنامه ریزی کنی چون اول تورم میشه بعد افزایش حقوق؛نمی دانی الان پس انداز کنی اخرسال میتوانی کالای مدنظر را بخری یانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
زیر ۱۵ درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تک‌ رقمی است قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آقای متکی خانه اعتماد ملت به حکومت را با ندانم کاریها خراب کردید اوایل انقلاب اگر مسئولی به روستاها می آمد با یکبار اعلام کردن از بلندگوی مسجد تمام مردم می آمدن مسجد پر می شد الان از یک هفته قبل از آمدن مسئول بلندپایه اعلام می کنیم هیچکس نمیاد با خواهش وتمنا کردن ۷یا۸ نفر میان اونا هم فحش میدن. تا مردم خروجی خوبی نکنند همینه زیاد خودتونو خسته نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حرفی نمونده که بزنیم همه حرفا توی این چهل سال زدیم کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۳:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اقای متکی خوب داره میدان داری مکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
کامنت ها را خواندم جز یاس و ناامیدی چیز دیگری موج نمی زند و این عواقب بدی برای کشور ونظام دارد..ما که عمرمان تمام شد ولی متاسفانه جوانان هیچ علاقه ایی به نظام و امیدی به ماندن در این کشور ندارند.تمام همت دولت ونظام معطوف مسایل برون مرزی مانند سوریه وووو شد و عاقبتش این شد که می بینید فقر و گرانی واز هم پاشیده گی جامعه جوانان و بی بندوباری و اعتیاد متاسفم.واقعا از عمق وجودم متاسفم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
متاسفانه تاوان مدیریت غلط و اشتباه دولت بر صندوق های بازنشستگی را باید بیمه شدگان بپردازند یک عده ۳۰ ساله درمنزل دارند حقوق میگیرند یه عده با ۲۵ سال سابقه با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شدند!! عده ای هم مثل تعدادی از نمایندگان مجلس سالهاست که از پرداخت حق بیمه و مالیات معاف شد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چه کنیم که گرفتار یک اقلیت اسلحه به دستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احسنت گل گفتی
Germany
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
حرف مردم با حکومت جمهوری اسلامی یکی نیست
بیشتر فکر ایدئولوژی هست تا منافع ملی
شرم کنید!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم این وسط چکاره اند اینها فقط بدرد رای دادن و تاوان دادن و شهید دادن میخورند باید پدر شان را هم در اورید که انقدر مظلوم هستند که بی وجدانها هر کاری بخواهند با انها می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من رائ نمیدم. این آقا چرا در این چند نیومده از این حرفا بزنه دم انتخابات شد امد
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۴:۴۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
واقعاچرارای نمیدی ؟
من ساعت4صبح میخوام برم صف رای
نیست که ازساعت4صبح شلوغه من میخوام برم زودترصف وایستم که نکنه یه موقع نتونم رای بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اشتباه مثبت دادم
حتما رای میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من رائ نمیدم. این آقا چرا در این چند نیومده از این حرفا بزنه دم انتخابات شد امد
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
تا زمانی که بر خلاف معیارهای واقعی انقلاب و املم خمینی و رهبری اقدام میشود ملت امید و انگیزه ایشان به حداقل ها میرسد واگر صدایشان در نمی آید باخطر حفظ خون شهدایشان است. خدا کند منافقین و مرفهین بی درد به زودی شرشان از سر این ملت و انقلاب کم شود و رسوای دو عالمین شوند چرا که تمام بدبختی های ملت از وجود آنهاست که همچون ماری بروی نظام مقدس جمهوری اسلامی چمبره زده اند و ...
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هیچ نظامی مقدس نیست ، اگه هست چرا اینقدر فساد درش موج میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سلام تازه از خواب بیدار شدین دیدین گرونیه صبح بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مردم باتوجه به گرانی های موجود و دستمزد های اندک کاکنان بخش های دولتی تحت فشار مخارج زندگی هستن اول باید دستمزدها با نورم افزایش یابد بعد سخن گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
درب این اتاق های به ظاهر فکر رو ببندید همه چی خودبخود درست میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
گل گفتی. توی این اتاقها فقط برا جیب خودشون فکر میکنن و نقشه میکشن نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دم باشگاه جوانان گرم که انتقادات را نشر میده..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ببخشید دستم خورد منفی دادم می خواستم لایک کنم
Iran (Islamic Republic of)
سید خدا
۱۳:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم دستم خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
منم پام خورد
۱۲
آخرین اخبار