کشف دومین کهکشان دور از زمین در خوشه پاندورا

یک تیم بین المللی از اخترفیزیکدانان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، کهکشانی را کشف کردند که دومین کهکشان دور از زمین در تاریخ رصد‌های فضایی است.

 تیم بین المللی دانشمندان مطالعه خود را در Astrophysical Journal Letters منتشر کردند.

گزارش شده است که دو کهکشان شگفت انگیز به طور همزمان کشف شده اند و روشن شد که یکی از آن‌ها دومین کهکشان دور از زمین است و دیگری نه تنها بسیار دور از زمین است، بلکه چهارمین کهکشان بزرگ در تاریخ علوم فضایی است. این کهکشان در صورت فلکی پاندورا (ابل ۲۷۴۴) با استفاده از تلسکوپ جیمز وب کشف شد.

همان طور که نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند، مشخص شده که هر دو کهکشان به طرز باورنکردنی از ما دور هستند. آن‌ها در فاصله ۳۳ میلیارد سال نوری از ما قرار دارند. محققان همچنین می‌گویند که این اجرام آسمانی از نظر نوری با دیگر کهکشان‌های دور شناخته شده متفاوت هستند. دومی معمولاً در تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ به صورت نقاط قرمز قابل مشاهده است. کهکشان‌های تازه کشف شده شبیه بادام زمینی و توپ‌های کرکی هستند.

بینگی وانگ، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: ما اطلاعات بسیار کمی در مورد جهان اولیه داریم، بنابراین تنها راه برای یادگیری در مورد آن دوره زمانی و آزمایش نظریه‌های خود در مورد شکل گیری و رشد کهکشان‌های اولیه است. قبل از آغاز تجزیه و تحلیل خود، می‌دانیم که تنها سه کهکشان تا این اندازه دور هستند. همچنین مطالعه کهکشان‌های جدید و خواص آن‌ها نشان دهنده تنوع چنین اجرام آسمانی در جهان اولیه است.

به گفته این دانشمند، نور کهکشان‌های تازه کشف شده، قبل از رسیدن به زمین، برای مدت بسیار طولانی حرکت می‌کند. بنابراین، عملاً دریچه‌ای کیهانی را به گذشته برای محققان باز می‌کند. بر اساس تخمین‌های نویسندگان این تحقیق علمی، نور کشف شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب زمانی از هر دو کهکشان ساطع شده است که کیهان تنها حدود ۳۳۰ میلیون سال سن داشته است.

جوئل لیشا یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: نور ساطع شده از این کهکشان‌ها بسیار قدیمی بوده، وتقریبا سه برابر از زمین پیر‌تر هستند. 

همچنین شایان ذکر است که دو کهکشان تازه کشف شده بسیار بزرگتر از سه کهکشان دوردست هستند که تاکنون علم آن را شناخته است. اندازه یکی از آن‌ها حداقل شش برابر بزرگتر است، اگرچه قطر آن تنها حدود ۲۰۰۰ سال نوری تخمین زده می‌شود. برای مقایسه، قطر کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰۰۰۰ سال نوری است. به گفته وانگ، جهان اولیه بسیار فشرده بود، اما همچنان به گسترش خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین جای تعجب نیست که کهکشان‌های اولیه کوچکتر از کهکشان‌هایی باشند که اکنون ما را احاطه کرده اند.

 منبع: تاس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار