در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

طراحی و ساخت تجهیزات بومی اپتوالکترونیکی و اپتومکانیکی برنامه‌پذیر

فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید و طراحی چند لیزر اپتیکی در حوزه‌های متفاوت شده اند.

امیرحسین شهبازی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با توجه به توسعه به‌کارگیری لیزر توسط دانشمندان و وسعت کاربردهای آن مانند لیزر درمانی و صنایع برشکاری و جوشکاری، نقش روز افزون ابزارهای اندازه‌گیری در کنترل فعالیت‌های مربوطه قابل توجه است. این گونه ابزارها به دلیل کاربرد به‌خصوصشان از چشم بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده داخلی دور مانده اند که جامعه علمی را با خلاء جدی مواجه کرده است.

او افزود: در حالی که پتانسیل و امکان بومی‌سازی این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد، این امر باعث تحمیل هزینه‌های سنگین جهت واردات شده است. شرکت دانش‌بنیان ما با هدف طراحی و تولید این ابزارها و دیگر تجهیزات اپتوالکترونیکی و اپتومکانیکیِ برنامه‌پذیر مورد نیاز جامعه علمی و صنعتی کشور، فعالیت خود را آغاز کرده و با بهره‌مندی از توان و دانش داخلی توانسته است طیف گسترده‌ای از این تجهیزات را طراحی و تولید کند.

شهبازی بیان کرد:  از آن جایی که تأثیرگذارترین گزاره در صحت کارکرد تجهیزات اندازه‌گیری، کالیبره و کوک‌پذیر بودن آن‌ها است، این امکان برای مشتریان فراهم شده تا بتوانند جهت انجام کالیبراسیون‌های دوره‌ای اقدام کنند. حسگر توان‌سنج اپتیکی این شرکت برای اندازه‌گیری توان منابع نوری طراحی و  متناسب با طول‌ موج و رنج توانی پرتو، حسگرهای گوناگونی طراحی کرده است.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: مجموعه اندازه‌گیری کیفیت پرتو لیزر با دارا بودن یک دستگاه نمایه‌سنج دو بعدی، یک جابه‌جاگر یک بعدی و یک راه‌انداز جابه‌جاگر می‌تواند کیفیت پرتوی لیزر را که اصلی‌ترین گام در کالیبراسیون منابع لیزری است، تعیین کند. این‌کار با اندازه‌گیری نمایه پرتو در چند نقطه حول کمر باریکه و نیز اندازه‌گیری زاویه واگرایی انجام می‌شود. ویژگی‌های باریکه لیزر از جمله همدوسی زمانی و مکانی، امکان ایجاد شدت بالای پرتوی تابشی و تک‌فامی باعث شده این پرتوی نوری به عنوان پدیده‌ای بی‌بدیل شناخته شود و راه‌اندازی این پرتو‌های نوری دانشی است که در اختیار شما گذاشته می‌شود. چیدمان‌های اپتیکی، ابزاری مناسب برای استفاده در آزمایشگاه‌های پژوهشی و آموزشی هستند که متناسب با نیاز پژوهشگران قابلیت ارتقاء نیز دارند.

عدسی‌ها، منشورها، آینه‌ها، فیلترهای کاهنده‌ی نوریِ جذبی، بازتابی یا میان‌گذر و روزنه‌های میکرونی (pin hole) همواره بخش جدایی ناپذیر چیدمان‌های اپتیکی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار