اسماعیلی:

تعداد کتابخانه‌های سیار به ۵۰۰ دستگاه می‌رسد

وزیر فرهنگ گفت: تلاش می‌کنیم، ظرف دو سال آینده برای مناطق محروم و روستا‌ها بتوانیم تا ۵۰۰ کتابخانه سیار که شامل کامیون و مینی‌بوس است تجهیز کنیم.

صبح سه‌شنبه (بیست‌وسوم آبان‌ماه) همزمان با روز «کتاب، کودک، نوجوان و دانش‌آموزان» جشن آغاز سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در دبیرستان دخترانه فرهنگ برگزار شد.

در این آیین محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند؛ رئیس سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اصغر باقرزاده؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهدی رمضانی؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حامد علامتی؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین پورثانی؛ سرپرست اداره کل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، فتح الله فروغی رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و جمعی از مسئولان و اصحاب حوزه فرهنگ و ادب کشور و مسئولان آموزش و پرورش حضور داشتند.

اهمیت توجه به زبان و ادب فارسی

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین با بیان سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانش‌آموزان عنوان کرد: دوست دارم در جمع شما بیشتر شنونده باشم تا اینکه سخن بگویم. مطلع شدم دانش‌آموزان مدرسه شما کتاب نوشته‌اند و از این موضوع بسیار خوشحالم. همانطور که می‌دانید ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوعات چاپ کتاب، تولید فیلم‌های سینمایی و اجرا‌های تئاتر و مسائل فرهنگی در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: شما دختران و دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور هستید و آینده را می‌سازید. امیدوارم در سال‌های تحصیل خود بهترین استفاده را از حضور در این مدرسه داشته باشید. «فرهنگ» نام مدرسه شماست و بین این مرکز آموزشی و عنوان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی وجه مشترکی وجود دارد که این وجه اشتراک سبب انتخاب مدرسه شما برای نواختن زنگ آغاز هفته کتاب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین، توجه به زبان و ادب فارسی را به عنوان بخش مهمی از فرهنگ و تمدن کشور مهم شمرد و گفت: اخیرا در سفری که به تاجیکستان داشتم. تاجیکستان، افغانستان و ایران و بخش‌هایی از دیگر کشور‌ها همچون پاکستان و هند زبان فارسی دارند. در تاجیکستان در نامگذاری اسامی دختران خود از نام ایراندخت بهره می‌برند و به این نام اهمیت می‌دهند. 

اسماعیلی خطاب دانش آموزان دبیرستان فرهنگ اعلام کرد: از شما می‌خواهم به این پرسش پاسخ دهید؛ اگر شما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودید برای توسعه کتابخوانی در کشور چه اقدامی انجام می‌دادید؟ پاسخ‌های خود را ارائه کنید. از همه پاسخ دهنده‌ها تقدیر می‌کنیم و از صاحب برترین ایده نیز به طور ویژه تقدیر می‌شود.

آغاز هفته کتاب از مدرس اتفاق مبارکی است

یاسر احمدوند نیز در این آیین گفت: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم که هفته کتاب را با حضور در یک مدرسه، آغاز کردند؛ اتفاق مبارکی است، امیدوارم در سال‌های بعد نیز تداوم پیدا کند. همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش برای توسعه کتابخوانی و ترویج آن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در هفته کتاب سی‌ویکم برنامه‌های خوبی با توافق دو وزارتخانه در مدارس کشور برگزار می‌شوند، بیان کرد: از امروز به مناسبت هفته کتاب چند پویش بزرگ در سراسر کشور برگزار می‌شود. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم به آموزش و پرورش در توسعه کتابخانه‌های کلاسی و مدرسه‌ای، همچنین در پویش‌های کتابخوانی دانش‌آموزان کمک شود.

وجود بیشترین کتابخانه کشور در مدارس

محمدحسین پورثانی نیز در این آیین ضمن تبریک هفته کتاب به دانش‌آموزان، گفت: آموزش و پرورش یکی از بزرگترین رویداد‌های کتابخوانی در سطح کشور را دارد و سال گذشته ۷۰۰هزار دانش‌آموز در رویداد «دانایی، توانایی» شرکت کردند. آموزش و پرورش با ۱۱۲ هزار مدرسه و بیش از ۶۰۰هزار کلاس درس بیشترین کتابخانه کشور را در مدارس و کلاس‌های درس دارد.

اهدای کتاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اجرای این مراسم توسط یکی از دانش‌آموزان مدرسه فرهنگ انجام شد که تحسین حاضرین را در بر داشت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشویق، از آن دانش‌آموز برای اجرا در تلویزیون اینترنتی کتاب دعوت به همکاری کرد. کتابی که توسط دانش‌آموزان دبیرستان فرهنگ، تألیف شده است نیز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد. این کتاب که نتیجه نگاه نقادانه دختران خردمند دبیرستان فرهنگ است در یک جلد آن ۵۰ رمان خارجی و در جلد دیگر ۵۰ رمان ایرانی با معرفی اجمالی نویسندگان تألیف شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار