عملیات اجرایی سد «قیز قلعه سی» بین ایران و جمهوری آذربایجان به زودی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرایی سد «قیز قلعه سی» واقع در نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان حداکثر تا ۲ ماه دیگر به پایان می‌رسد و افتتاح می‌شود.

یوسف غفارزاده گفت: حدود یک ماه آینده بهره برداری غیررسمی از این سد که بزرگترین سد بین ایران و جمهوری آذربایجان است آغاز می‌شود تا برای افتتاح رسمی آماده شود.

وی با بیان اینکه با احداث سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه ارس توان تامین ۲ میلیارد مترمکعب آب فراهم می‌شود، سهم هر کدام از کشور‌های جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان را ۵۰ درصد اعلام کرد.

وی حجم و ظرفیت مخزن سد را ۶۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این سد در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین و ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز با هزینه و سرمایه گذاری ایران ساخته شده است.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه این سد اراضی کشاورزی و باغی استان آذربایجان شرقی و اردبیل را به صورت آبیاری پیشرفته زیر پوشش قرار خواهد داد اضافه کرد: عملیات ساخت این سد بزرگ و مهم از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است.

غفارزاده ادامه داد: طول تاج سد قیز قلعه سی ۸۴۳ متر و ارتفاع از پی ۳۷ متر است و توان آبرسانی زیر فشار به ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار را خواهد داشت.

وی میزان اشتغالزایی سد قیزقلعه سی در حوزه‌های کشاورزی، خدماتی و نیرو را ۸۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرد و گفت: با ساخت نیروگاه در محل سد سالانه ۴۰ مگاوات برق تولید و به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشور کمک می‌کند.

برچسب ها: سد ، رودخانه ارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.