ارسال ۴۰۰ مقاله به سومین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز گفت: ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده که نسبت به دوره قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز گفت: تاکنون از کشور‌های لبنان، عراق و پاکستان نیز مقالاتی به دبیرخانه رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تعداد مقالات و همچنین کشور‌های شرکت‌کننده تا مهلت پایانی ارسال آثار که ۷ آذر است افزایش یابد.

وی ادامه داد: سیره و تعالیم امام رضا (ع) در اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم پزشکی و سلامت، علوم ارتباطات، علوم نظامی و امنیتی، هنر، معماری و شهرسازی، تاریخ زندگانی امام هشتم (ع)، خانواده و فرزندان از جمله محور‌های این کنگره بین‌المللی است.

دبیر علمی سومین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز اعلام کرد: در این کنگره علاوه بر انتخاب هشت نفر برگزیده در بخش اساتید و پژوهشگران، ۸ نفر نیز در بخش نوقلم‌ها و دانشجویان کارشناسی و طلاب برگزیده خواهند شد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم و دبیر علمی این کنگره نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه امام رضا (ع) نزدیک به ۴ سال در ایران زندگی کردند، گفت: آن‌حضرت به‌خاطر مباحث و گفتگو‌های علمی با فرقه‌های مختلف اهل کلام و گروه‌های اجتماعی مسئولیت سنگینی را بر دوش داشتند از همین رو بیانات و احادیث ایشان مبتنی بر مسائل روز جامعه است و بیشترین احادیث آن‌حضرت مربوط به دوران زندگی ایشان در ایران است، این درحالی است که کتاب عیون اخبار الرضا یکی از جامع‌ترین کتب شیعی در تاریخ درباره علی‌بن موسی الرضا (ع) و بیانات ایشان است که توسط شیخ صدوق تألیف شده است، این اثر از جمله کتاب‌های معتبر شیعه است که بسیاری از مسائل مربوط به فقه شیعه در آن بیان شده است.

مؤدب هدف از کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز را، گفتمان‌سازی سیره رضوی و پیوند آن با علوم کاربردی انسانی دانست و افزود: این مقالات پس از داوری منتشر خواهد شد و همچنین در پیش‌نشست‌هایی که برگزار می‌شود و پیشِ‌روست ارائه می‌شود و تمامی محققان و اندیشمندان در این مقالات تلاش می‌کنند از کلام گوهربار امام رضا (ع) در خصوص مسائل روز اعم از اقتصاد، هنر، مدیریت، پزشکی، علوم سیاسی و... بهره ببرند و هر کس با توجه به تخصص و رشته مطالعاتی خود می‌تواند مقالاتش را با احادیث حضرت پیوند علمی بزند و به حل مشکلات روز جامعه با تأسی از فرمایش حضرت بپردازد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) نیز گفت: آیین پایانی کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز از ۲۸ آذر به‌مدت ۲ روز برگزار خواهد شد.

مرتضی رجوعی افزود: مجوز انتشار تنها مجله کشوری و تخصصی ویژه این کنگره با عنوان امام رضا (ع) و علوم روز نیز گرفته شده و تاکنون یک شماره از آن منتشر شده است. تاکنون ۵۰ پیش‌نشست مجازی و حضوری در خصوص این کنگره با حضور افراد شاخص و صاحب‌نظر داخلی و خارجی برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این دوره از کنگره سه ضلع اندیشمندان، دولتمردان و سیاستمداران را با فعالان مرتبط با حوزه تخصصی کنار هم و دور یک میز جمع کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثمرات آن باشیم.

دبیر اجرایی سومین دوره از کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز نیز از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه امام رضا (ع) تجلی جریان مقابله با جبهه استکبار است، گفت: پس از شهادت پدر گرامی‌شان حضرت امام موسی‌بن جعفر (ع) تشیع دچار اتفاقات عجیبی شد و فِرَق انحرافی بسیاری شکل گرفت که امام رضا (ع) به رفع این انحرافات پرداختند و می‌توان از آن به تمدن رضوی یاد کرد.

نعمت‌الله فیروزی، خاطرنشان کرد: باید سیره حضرت رضا (ع) و گفتمان رضوی را با کمک فضای رسانه‌ای به‌سمت مطالبات علمی عمیق‌تری ببریم.

فیروزی با اظهار اینکه "این کنگره تجلی علوم انسانی، اسلامی با حال‌وهوای مطالعات بین‌رشته‌ای است که می‌تواند منجر به تولید دانش تخصصی شود"، گفت: ما باید به‌سمت احصاء مسائل و نیاز‌های روز برویم که در این مسیر باید رسانه نیز کمک‌کننده باشد.

وی ابراز کرد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره ۷ آذر است و علاقه‌مندان می‌توانند تا این تاریخ آثار خود را برای این کنگره ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار