کوتاهی نسبت به حفاظت و جمع آوری اسناد تاریخی و هویتی در یزد

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: نسبت به حفاظت و جمع آوری اسناد تاریخی و هویتی در یزد کوتاهی شده است.

سعید زارع مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با اشاره به اینکه ثبت جهانی یزد به دلیل وجود یک سابقه بسیار ارزشمند انجام شده گفت: در خصوص مدیریت و ساماندهی اسناد و مدارک، موضوعات مربوط به تعیین و تکلیف اسناد بایگانی و آرشیوی دستگاه‌ها در گردهمایی مسئولان ادارات و نمایندگان اسناد دستگاه‌های شهرستان اردکان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. 

او افزود: امروز یکی از شاخص‌های فرهیختگی هر ملتی، حفظ و نگهداری اسناد و مدارک آن کشور است و بسیاری از کشور‌های دنیا، آرشیو ملی بسیار بزرگ و فاخر دارند.

زارع بیان کرد: در استان یزد با توجه به اینکه شهر یزد میراث جهانی است و عقبه بسیار قوی پشت این نام گذاری وجود دارد، مقداری در این حوزه کوتاهی صورت گرفته و آن گونه که شایسته و لازم بود اسناد و مدارک جمع آوری نشده است.

او گفت: بر اساس ضرورت‌هایی که در این قسمت مشخص شده، موضوع را به صورت شهرستان به شهرستان درحال پیگیری هستیم و آموزش‌های لازم به مسئولان و مردم داده می‌شود و این ارتباطات و تعامل موثر در رابطه با تعیین و تکلیف اسناد و نحوه برخورد آن‌ها با اسناد تاریخی، هویتی و مالی، قضائی، اداری، طبقه بندی شده و دیگر اسناد را به مسئولان و مردم آموزش می‌دهیم. 

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد از عموم مردم خواست با سازمان اسناد به عنوان مرجع حافظه تاریخی ملت تعامل سازنده‌ای داشته باشند چرا که ما اسناد بسیار ارزشندی داریم که در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود در حالی که به نحوه نگهداری آن‌ها واقف نیستند. 

سعید زارع خاطرنشان کرد: این اسناد به عنوان یکی از گرانبها‌ترین دارایی‌های ملت به حساب می‌آید که باید نگهداری شود و جایگاه نگهداری آن هم در کتابخانه ملی است.

برچسب ها: اسناد ، میراث جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.