آغاز همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی در شاهرود

بخش علمی همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی در شاهرود آغاز شد.

همایش ملی ابن یمین فریومدی دوشنبه هشتم آبان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران آغاز شد و بخش علمی این همایش امروز چهارشنبه در شاهرود در حال برگزاری است.

پژوهشگران و شرکت کنندگان در بخش علمی این همایش برای بازدید از روستای فرومد زادگاه ابن یمین به این روستا عزیمت خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در مجموع ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۴۵ مقاله انتخاب و به مرحله داوری راه یافت.

فرشید فلاح افزود: با رای داوران، پژوهشگران علی میرافضلی با مقاله "نوآوری‌های ابن یمین در فرم رباعی"، رویا صدر با مقاله "طنز در اشعار ابن یمین" و خلیل کهریزی با مقاله "پیشینه و پیامد نهضت سربداران در تاریخ ایران" به عنوان سه نفر نخست انتخاب و معرفی شدند.

فلاح افزود: همچنین مهدی یاقوتیان با مقاله "والدین و فرزندان ابن یمین"، مهدی دهرامی با مقاله "جایگاه ابن یمین در سیر مثنوی سرای در ادب فارسی" و نیز رحیم سلامت آذر و سویل امانی با مقاله "بررسی موسیقی بیرونی و کناری قصاید ابن یمین فریومدی" به عنوان سه نفر دوم ارائه دهنده مقاله به این همایش شناخته شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین از برگزاری کنگره بزرگداشت منوچهری دامغانی در سال آینده خبر داد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگ‌ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه‌های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار