حس مداوم شکست در افراد مورد سرزنش

یک روانشناس شخصیت گفت: مورد سرزنش قرار گرفتن کودکان از سنین پایین احساس شکست را در بزرگسالی تقویت می‌کند.

زهره قاسمی روانشناس شخصیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرحواره شکست اظهار کرد: طرحواره شکست یک نوع چارچوب فکری است که در  دوران کودکی و نوجوانی براساس اثرپذیری از والد و مراقب خود شکل می‌گیرد. پس باعث می شود دنیا را براساس این طرحواره تفسیر کند و اگر به موقع مورد توجه قرار بگیرد قابل درمان خواهد بود. البته با یک درمانگر این حیطه که تبحر کافی داشته باشد، مسیر  هموارتر خواهد شد.

روانشناس شخصیت تصریح کرد: این افراد درواقع کودکی سختی داشتند؛ زیرا مورد سرزنش والدین قرار می‌گرفتند. والدین مدام مهارت فرزندان را سرکوب می‌کردند. خانواده ایی هم که بسیار سختگیر و کمالگراند و از هیچ کار فرزندشان راضی نیستند و با این کار به گمان خودشان سعی می‌کردند که آن‌ها را به رشد برسانند، اما مشکل ساز می شدند. در اصل کودک را به این باور می رساندند که او در هیچ کاری خوب و توانمند نیست.

او در ادامه بیان کرد: حالا این کودک با این ذهنیت بزرگ شده است که من به اندازه کافی توانمند نیستم و یک الگوی درونی دارد، که بالاخره روزی زمین خواهم خورد و پیش پیش خودش را محکوم می‌کند به شکست. این افراد این ذهنیت را دارند که اگر دیگران موفق شدند پارتی دارند و یا بسیار خوش اقبال هستند، برای همین به این درجه و جایگاه رسیده‌اند. با خود مدام می‌گوید من بدشانس هستم. این افراد  در هر موقعیتی مثل همسر، شغل و یا حتی رشته تحصیلی و کار انتخاب‌هایی کرده‌اند و این ذهنیت را دارند که پایینتر از جایگاه اجتماعی وشخصیتی من است.

قاسمی گفت: یک تکنیک ساده و کاربردی؛ اگر فکر می‌کنید دارای این ذهنیت هستید و اگر باز با به کار بردنش این (ذهنیت، طرحواره شکست) را دغدغه داشتید و باعث ناکارآمدی شد حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

او در ادامه بیان کرد: از مرور اقدام‌ها و دستاورهای کوچک خودتان شروع کنید. تلاش کنید این دستاوردها را روز به روز بیشتر کنید و پایان هر فصل (۳ ماه ۳ ماه) دستاوردهای خودتان را مرور کنید و بابتش به خودتان جایزه بدهید.

قاسمی در آخر گفت: اگر به تکنیک‌ها و راهکارهای بیشتری نیاز داشتید حتما در اسرع وقت با یک روانشناس مشورت کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار