مدیریت حفظ بقایای کشاورزی پس از برداشت محصول

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شوشتر از برگزاری دوره آموزشی مدیریت حفظ بقایای کشاورزی پس از برداشت برنج برای کشاورزان بخش میان آب این شهرستان خبر داد.  

 مهدی زمانپور گفت: دوره آموزشی با همکاری این اداره و اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان، همزمان با برگزاری برنامه پنجمین کاروان ترویج بهره برداری ویژه الگوی کشت ملی برای کشاورزان بخش میان آب و کشاورزان اطراف آن منطقه در مرکز خدمات بخش میان آب برگزار شد. 

او می‌گوید: در این برنامه که با حضور کارشناسان فنی و حقوقی این اداره و حسین پور رییس اداره جهاد کشاورزی شوشتر صورت گرفت، ضمن توزیع بروشور‌های آموزشی در بین کشاورزان، پیامد‌های منفی سوزاندن بقایای گیاهی و روش‌های مدیریت کاه و کلش و استفاده‌های مفید از بقایای حاصل از برداشت غلات و روش‌های جایگزین سوزاندن بقایا مورد آموزش قرار گرفت و به سوالات کشاورزان در این خصوص پاسخ داده شد. 

زمانپور با اشاره به ماده ۲۰ قانون هوای پاک گفت: سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. 

 رییس اداره جهاد شهرستان شوشتر گفت: امسال در نظر داریم که تعدادی کمباین کاه کوب برای مدیریت کاه و کلش برنج تهیه نماییم که مقدمات آن در دست اقدام است.

حسین پور می گوید: کشاورزان به توصیه‌های زیست محیطی در زمینه ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش توجه نمایند و با راهکار‌هایی مانند استفاده از کمباین کاه کوب، دستگاه کشت مستقیم، بیلر و کشت روی پشته که کارشناس خدمات کشاورزی در زمینه مدیریت بقایا ارائه می‌دهند از سوزاندن کاه و کلش برنج جدا" خودداری نمایند. 

به گفته او حفظ محیط زیست و بهره مندی از منابع حفظ سرمایه بوده و خسارت به آب و خاک و هوا به ضرر بشر تمام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.