برنامه‌ای برای استفاده از نیروی کار خارجی نداریم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت:مدیریت استان، برنامه‌ای برای استفاده از نیروی کار خارجی ندارد.

محمد کلامی در سیاست‌های کلان و مدیریتی کشور واردات کارگر از کشور‌های دیگر ممنوع شده است گفت: هم اکنون دو سیاست برای تامین نیروی کار در کشور در حال اجراست، یکی از آن‌ها افزایش سهم مشارکت اقتصادی بانوان با حفظ وظیفه مادری در واحد‌های اقتصادی، و دیگری اعطای حق و حقوق قانونی نیروی کار است.

وی در خصوص حلقه مفقوده بین نبود کارگر و بیکاری در استان فزود: هر چند در بخش کارگری با کمبود  نیرو مواجه هستیم، اما موضوع بیکاری بیشتر در بین جوانان تحصیل‌کرده است و این دو با هم تناقض دارند.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال درصد بیکاری کشور ۶ درصد بود و بخش عمده آن شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود یادآور شد: برای کاهش آمار بیکاری در بین این قشر، ۳۰ درصد سهمیه اشتغال در دستگاه‌ها را معطوف به تحصیل‌کرده‌ها کردیم که این رقم  در سال‌های گذشته ۱۰ درصد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان  در خصوص وضعیت فضای اقتصادی استان برای فعالان اقتصادی گفت: با بررسی سهم بخش خصوصی و دولتی می‌توان به این موضوع پاسخ داد؛ بطوری که پویایی بخش خصوصی و فعالیت حداکثری آن‌ها حاکی از این است که فضا برای بخش خصوصی در استان بسیار خوب است.

کلامی یادآور شد: در استان آذربایجان شرقی ۹۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است و این آمار نشان از کارآمدی بخش خصوصی استان و فراهم بودن بستر‌های مناسب سرمایه گذاری از سوی دولت است.

وی به تفاوت ماهیت اقتصادی استان نسبت به سایر استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر واحد‌های اقتصادی ما کوچک و متوسط هستند و اگر سهم ما در بورس کم است به همان ماهیت اقتصادی برمی‌گردد.

وی در خصوص آخرین وضعیت استقلال شرکت مس آذربایجان نیز گفت: شرکت مس آذربایجان در نیمه نخست امسال هفت هزار میلیارد ریال در قالب عوارض و مالیات به حساب امور مالیاتی استان واریز کرده است.

مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استان نیز در این جلسه از احیای واحد‌های راکد بعنوان چشم‌انداز‌های مهم دولت سیزدهم در بخش تولید یاد کرد و گفت: طبق دستورالعمل تعیین شده باید تا پایان سال ۱۸۰ واحد تولیدی را احیا شودکه در این راستا تاکنون،۷۰ واحد تولیدی بالغ بر اشتغال ۵۰۰ نفر در چرخه تولید وارد شده است.

به گفته فلاح مشکلات مالیاتی، زیست محیطی، بانکی، تامین انرژی، صدور مجوز و نحوه اجرای ضوابط از جمله عمده مشکلاتی که از سوی واحد‌های راکد در ستاد تسهیل مطرح می‌شود.

وی با اشاره به کارآمدی، توانمندی و پویایی بخش خصوصی در استان گفت: امسال یک هزار و ۷۰۸ مجوز تاسیس ایجادی صادر شده است که از این لحاظ حائز رتبه یک کشور هستیم؛ همچنین با اعطای ۸۱ مجوز توسعه‌ای رتبه یک این بخش را داریم و با بیشترین طرح‌های اجرایی رتبه یک این بخش را نیز از آن خود کرده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.