تولد خارج از فصل ۲ کره گور ایرانی در پارک ملی کویر

شاه حسینی مقدم از تولد خارج از فصل تولیدمثل دو کره گورخر ایرانی خبر داد و گفت: تولد در خارج از فصل زایش گویای وجود توآمان سه مولفه آب، علوفه و امنیت مناسب در این زیستگاه است.

شاه حسینی مقدم  گفت: فصل زایش در گورخرهای آسیایی معمولا از اردیبهشت‌ماه تا خردادماه و به ندرت در اوایل مردادماه است اما تولد این دو کره گور در مهرماه و در فاصله کمتر از ۱۰ روز در پارک ملی کویر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه غنای بالای این زیستگاه سبب شده که گورخرهای ایرانی در این زیستگاه تولیدمثل بیشتری داشته باشند ادامه داد: گورخر آسیایی معمولا هر یک سال و نیم یک زایمان دارند اما گورخرها در پارک ملی کویر هر ساله یک تولد دارند که این مهم نشان دهنده ارتقا سه شاخص آب و تغذیه و امنیت است.

رئیس پارک ملی کویر از تامین امنیت بالا برای جمعیت وحوش در این پارک ملی خبر داد و تصریح کرد: پارک ملی کویر هیچ معارضی ندارد و همین مهم در کنار تلاش همکاران و محیط بانان برای ارتقا سطح امنیت سبب شده که کیفیت زیست در این زیسگاه افزایش بیابد.

شاه‌حسینی در ارتباط با جنسیت کره گورهای تولد شده خاطرنشان کرد: جنسیت یکی از کره‌ها ، نر است و جنسیت دیگری هنوز مشخص نیست. یکی از کره‌ها در حال حاضر ۱۰ و دیگری ۱۵ روزه است.

رئیس پارک ملی کویر بااشاره به چشم انداز امیدبخش برای روند صعودی جمعیت گورخرهای ایرانی در این زیستگاه یادآوری کرد: خوشبختانه امسال در این ذخیره گاه زیست کره تولد پنج راس کره گور ایرانی ثبت شده است.

شاه حسینی از افزایش جمعیت گورخرهای ایرانی در این پارک خبر داد و گفت: وقتی این زیستگاه با انتقال ۹ راس گور از توران شاهرود و ۱۰ راس گور از کرمان احیا شد به تدریج زمینه برای بهبود زیست این گونه مهم و در خطر انتقراض فراهم و خوشبختانه طی این سال‌ها شاهد افزایش جمعیت آنها بودیم به طوری که در حال حاضر ۳۲ راس گورخر ایرانی در این زیستگاه و در دامان طبیعت زیست می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.