مکزیک: به کوبا نفت می‌فروشیم

رئیس جمهور مکزیک از آمادگی کشورش برای کمک به کوبا خبر داد.

دکترین مانرو یکی از اصلی‌ترین دکترین سیاسی آمریکا محسوب می‌شود. براساس این دکترین، نیمکره غربی حیاط خلوت آمریکا بوده و هیچ قدرت بزرگی حق حضور نظامی در این منطقه را ندارد. کوبا در سال ۱۹۶۲ با دعوت از شوروی برای استقرار موشک‌های میانبرد هسته‌ای اش در خاک این کشور آنچنان واشنگتن را به خشم آورد که اکنون حتی پس از ۳۲ سال از فروپاشی شوروی، آمریکا همچنان تحریم‌های خود علیه این جزیره را حفظ کرده است. با این حال، برخی کشور‌های منطقه به دنبال پایان بخشیدن به این موضوع هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آندرس لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک امروز (دوشنبه) از آمادگی کشورش به منظور تامین نیاز‌های کوبا از جمله نفت خام خبر داد. 

لوپز در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: ما می‌توانیم به مردم کوبا کمک کنیم. ما در حال حاضر چنین کاری را انجام می‌دهیم. مکزیک برای کمک به کوبا نیازمند دریافت اجازه از هیچ کشور خارجی نیست. هاوانا اکنون تحت تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی است. 

وی افزود: اگر مقامات کوبا از ما بخواهند به آن‌ها نفت بفروشیم بدیهی است که ما اینکار را خواهیم کرد. فکر نمی‌کنم این اقدامات باعث اصطکاک در روابط با آمریکا شود. 

دولت مکزیک از اوایل ۳ ماه دوم سال جاری میلادی اقدام به ارسال نفت خام به کوبا کرده است. از آن زمان تاکنون مکزیکوسیتی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت به هاوانا صادر کرده است. 

دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا درپی انقلاب سال ۱۹۵۹ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کرده و پس از بحران موشکی ۱۹۶۲ این تحریم‌ها را تشدید کرد.

برچسب ها: مکزیک ، کوبا ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار