انجام واکسیناسیون مستمر، بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری‌ها

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون دام‎ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌ها است.

 معزی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: اولین و مهمترین هدف واکسیناسیون دام‎ها، پیشگیری از شیوع بیماری‌ها است. برای تحقق این هدف مطالعات گسترده‎ای برای اثر بخشی بیشتر واکسن‎ها انجام می‌شود. ممکن است یک بیماری در یک یا تعدادی از دام‌ها مشاهده شود که امکان سرایت بیماری به سایر دام‎ها نیز وجود دارد، ولی با واکسیناسیون می‌توان از شیوع برخی از بیماری‎های خطرناک مانند سیاه زخم (شاربن)، هاری و تب برفکی جلوگیری کرد.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون دام‌ها برای سلامت انسان افزود: از آنجائیکه این بیماری‎ها حتی می‎ توانند به انسان نیز سرایت کنند و باعث مرگ و میر در بین انسان‎ها ‎شوند بنابراین واکسیناسیون دام‌ها علاوه بر مقاوم سازی جمعیت دامی، برای زندگی انسان‎ها نیز مفید خواهد بود. نکته دیگر در رابطه با اهمیت واکسیناسیون دام ها، افزایش مقاومت سیستم دفاعی و ایمنی بدن دام‌هایی است که هنوز به دنیا نیامده‎اند به دلیل ایجاد ایمنی مادری بدن آن‎‎ها نیز در برابر بیماری مقاوم می‌شود.

دلیل دیگری که در رابطه با اهمیت واکسیناسیون دام مطرح می‎شود پیشگیری از مرگ و میر و ضرر‌های اقتصادی است. بسیاری از بیماری‌ها، در صورت واکسینه نشدن دام‎ها به سرعت منتقل می‌شوند. در نتیجه باعث مرگ و میر دام‎ها به صورت گسترده خواهد شد. اگر نگوییم تمام گله، تعداد زیادی از دام‎ها، به ویژه بره‎ها، بزغاله‎ها و گوساله‎ها را خواهد کشت که به تبع می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

در این راستا از ابتدای سال تا کنون با تلاش پرسنل دامپزشکی در استان بیش از ۴ میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی به صورت رایگان واکسینه شده اند.

همچنین جهت مبارزه با انگل‌های خارجی ناقل بیماری‌های دام، بیش از یک میلیون مترمربع از جایگاه نگهداری دام و حدود ۱۸۰ هزار راس دام به صورت رایگان سم پاشی شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار