ایمن سازی قریب به ۷ هزار قلاده سگ صاحبدار در سیستان و بلوچستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال  تاکنون قریب به ۷ هزار قلاده سگ گله و صاحبدار بصورت رایگان ایمن سازی شده است .

ویدا معزی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در این خصوص با اشاره به اینکه هاری یکی از مهم‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، بیان کرد: متاسفانه این بیماری درمان ندارد، لذا پیشگیری از آن حائز اهمیت است.

وی در خصوص اهمیت پیشگیری از بیماری هاری گفت: وظیفه سازمان دامپزشکی کشور در پیشگیری بیماری هاری، کنترل و پیشگیری از بیماری در جمعیت دام‌های اهلی با تاکید بر گوشتخواران است و همچنین انتقال هاری از طریق دستگاه گوارش بعید به نظر می‌رسد، ولی باید از خوردن گوشت و سایر فرآورده دام‌های مبتلا به هاری جداً خودداری کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان افزود: علائم این بیماری در حیوان شامل تغییر رفتار اعم از پرخاشگری یا آرام‌تر شدن حیوان، فلج شدن عضلات، ریزش بزاق و حمله و همچنین اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گاز گرفتن و پنجه کشیدن می‌باشد.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال  تا کنون در سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دام استان تعداد ۱۳ کانون تایید شده دامی بیماری گزارش شده است.

وی در خصوص اهمیت آشنایی و آموزش جامعه در مواجهه با این بیماری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری به منظور افزایش آگاهی جامعه هدف، روستائیان و عشایر با تشکیل کلاس‌های آموزشی، آموزش چهره به چهره و توزیع بروشور و کتابچه بیماری هاری توسط کارشناسان دامپزشکی استان انجام گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اذعان کرد: به بیش از ۵ هزار نفر نکات مهم این بیماری از جمله آشنایی نحوه مواجهه با حیوان هار و اقدامات در زمان حیوان گزیدگی، آموزش داده شده است؛ که این خبر جای امیدواری برای آگاهی هرچه بیشتر مردم را دارد.

معزی از مردم تقاضا کرد تا هر گونه موارد حیوان گزیدگی را هار گزیدگی تلقی کرده و سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته این مسئول؛ افراد باید از انجام هرگونه رفتاری که باعث تجمع حیوانات ولگرد در اطراف محیط‌های مسکونی می‌شود مانند رها کردن زباله و پسماند مواد غذایی در محیط، رها کردن لاشه حیوانات تلف شده جلوگیری، و هر گونه تغییر رفتار حیوان و مشاهده علائم مشکوک به بیماری هاری را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان و سامانه ۱۵۱۲ تلفن گویا اداره دامپزشکی اطلاع دهند و برای واکسیناسیون رایگان سگ‌های خود به اداره دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند.

برچسب ها: سگ ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار