آمار صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده از ۱۵۰ هزار واحد گذشت

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از صدور پروانه و نوسازی بیش از ۱۵۰ هزار واحد خبر داد.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ششمین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها با اشاره به فرایند نوسازی بافتهای فرسوده در سالهای اخیر گفت: بالاترین رکورد نوسازی بافتهای فرسوده مربوط به سال۱۳۹۱ است که حدود۹۴ هزار واحد نوسازی است.

وی ادامه داد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم این میزان به کمترین حد رسید به طوری که متوسط نوسازی در بافتهای فرسوده به ۴۰ هزار واحد کاهش یافت.اما با تمهیداتی که در دولت سیزدهم اتخاذ شد، پارسال بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم و امیدواریم امسال به رکورد سال ۹۱ برسیم.

او در ادامه با اشاره به ارائه بسته تشویقی چهارگانه گفت: با اجرای این بسته ها بویژه بسته تشویقی شهرسازانه، تنها در شهر تهران در ۶ ماهه اول امسال نسبت به پارسال ۱۲۵ درصد رشد داشتیم.

آئینی افزود: تعداد پروانه در بافت فرسوده در ۴۹۰۰ هکتار پارسال ۴۵۰۰ واحد بوده است که این رقم در ۶ ماهه اول امسال به ۱۰هزار و ۱۴۱ واحد رسیده است و کم کم شهر تهران به ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده می‌رسد.

او اظهار داشت: در خیلی از محلات تهران بیش از ۷۰ درصد نوسازی شده است می توانیم جشن خروج این محلات را از بافت فرسوده برگزار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این بسته شهرسازانه در خیلی از شهرها اجرا نشده اسـت، گفت: هر جا این بسته تشویقی اجرا شده است با جهش مواجه شدیم به طوری که در سه ماهه اول در ۱۳۲ شهر کشور شاهد رشد ۱۴۰ درصدی در صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده بودیم و میانگین کشوری به ۴۵ رصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری در عین حال گفت: امسال یک مصوبه یک خطی جریان نوسازی را کند کرد به طوری که با اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی هزینه صدور پروانه در محلات فرسوده با رشد سه هزار درصدی از۱۰ هزار تومان به ۲۱۹ هزار تومان رسید و این باعث شد خیلی از متقاضیان دست نگه دارند.

آیینی با بیان اینکه با عنایت مجلس این مشکل حل شده است، افزود: پارسال ۱۵ درصد هزینه بیمه پروانه ۲۵ درصد شد برای نهضت ملی و بافت فرسوده هم همان ۱۵ درصد قبل است. این رقم در روستاها ۱۰ درصد و در دهکهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صفر درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بسته بعدی که در قانون بودجه مصوب شد در برنامه هفتم توسعه هم قید شده است بحث معوض اراضی است به طوری اگر دولت واحد یا زمینی در بافت فرسوده دارد آن را با بافت فرسوده با ۴۰ درصد تخفیف عوض کند و این مصوبه هم کمک بزرگی به نوسازی بافت فرسوده خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.