نخستین دسته از دُرنا‌های مهاجر وارد تالاب کانی‌برازان مهاباد شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت‌: نخستین دسته از دُرنا‌های مهاجر به منظور استراحت و تغذیه وارد تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان شدند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت‌: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود، نخستین دسته از دُرنا‌ها که شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ قطعه بودند را در پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی‌برازان مشاهده کردند.

وی افزود: کارشناسان همچنین در آسمان این منطقه دسته‌هایی از دُرنا‌های مهاجر را مشاهده و سر وصدای آن‌ها را شنیدند که به سمت مناطق جنوبی در حال پرواز بودند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مهاباد اضافه کرد: آذربایجان‌غربی یکی از معدود استان‌های کشور است که دُرنا‌ها در آن جوجه‌آوری می‌کنند البته زادآوری دُرنا‌ها در مناطق شمالی استان صورت می‌گیرد و در فصل پاییز دُرنا‌های جوان نیز به همراه گله خود به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: دُرنا‌ها پرندگانی هستند بزرگ، با پا‌ها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال‌های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک لک که شاهپر‌های ثانوی داخلی بال‌های آن‌ها خیلی بلند است و روی دم آن‌ها را می‌پوشاند.

سلیمانی افزود: گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و بطور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته زار، کشتزار‌ها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، دُرنا‌ها در ایران جزو پرندگان مهاجر و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.