در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حافظ‌ مصیبت‌های اهل بیت(ع) تعزیه خوانی است

یک کارشناس گفت: یکی از حافظ‌های مصیبت‌های اهل بیت روضه و تعزیه‌خوانی است که وقایع جانسوز و به شهادت رسیدن اهل بیت را به نمایش می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس مذهبی درباره اهمیت برگزاری تعزیه در مناسبت‌های مختلف گفت: واقعه محرم و چگونگی انتقال حادثه جانسوز کربلا برای اقشار مختلف جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بعضی مواقع لازم است این وقایع جانسوز و به شهادت رسیدن اهل بیت به صورت تجسمی برای افراد پیاده و به نمایش گذاشته شوند و بینندگان و شنوندگان که می‌خواهند از این موضوع آگاهی داشته باشند یک تصویرسازی از صحنه داشته باشند.

وی ادامه داد: هنر تعزیه اثرات بسیار مطلوبی بر روی مستمعین و حاضران در جمع داشته است. همچنین برنامه تعزیه‌خوانی و ورود به مسئله تجسم سازی جریان عاشورا و حواشی مربوط به محرم و دیگر مصیبت‌ها، شخصیت‌های مثبت و منفی ماجرا و پیاده شدن آن گفت‌وگوها در قالب نظم و تعزیه‌خوانی اثرات بسیار مطلوبی در ذهن مردم دارد.

بهاری افزود: تعزیه و تعزیه‌خوانی یک روش و یک شگرد بسیار عالمانه‌ای برای نشان‌دادن وقایع کربلا به مردم است؛ در زمان‌های قدیم که تلویزیون و فضای مجازی نبود شاید تعزیه در میان مردم بزرگ‌ترین نقش را داشت. یکی از حافظ‌های مصیبت‌های اهل بیت روضه و تعزیه خوانی است. شاید در پیاده کردن بعضی از عبارات و جملات از سوی فردی که آن‌ها را بیان می‌کند نقص‌هایی وجود داشته باشد و نتواند یک رشته بیانی را کامل بیان کند اما در کل تاثیر‌گذار است‌. 

حجت الاسلام والمسلمین بهاری درباره برگزاری تعزیه خوانی در نقاط دیگر کشور گفت: تعزیه‌های بسیاری را در نقاط مختلف دیده‌ام؛ برای مثال یک جمعیت عظیم چند ده هزاری برای تعزیه فسا در استان فارس جمع می‌شوند، در قزوین کسانی که این عبارات اهل بیت را پیاده می‌کردند و شجاعت اهل بیت را مخصوصا در جریان عاشورا نشان می‌دادند خود یک نکته حائض اهمیتی است. درحال حاضر هم در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق روستایی برای هنر تعزیه اهمیت بسزایی قائل هستند؛ شاید در شهر تهران به دلایلی اهمیت تعزیه کم شده باشد و کمتر به این هنر در مجالس و محافل توجه شود اما در شهرستان‌‌ها جمعیت انبوهی فقط آماده می‌شوند تا برای برگزاری تعزیه آن مصیبت‌ها را به نمایش بگذارند.

او ادامه داد: تعزیه قطعا می‌تواند آثار بسیار خوبی داشته باشد‌. ما در تعزیه زن تعزیه‌خوان نداریم و غالبا نقش را خود مردان برعهده می‌گیرند، به اصطلاح خودشان زینب خوانی می‌کنند. باید بدانیم که فرد تعزیه خوان در نقش حضرت زینب(س)، جملات ایشان را بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: تعزیه‌خوانی در کشورهای دیگر هم صورت می‌گیرد و انبوهی از جمعیت به تماشای این هنر می‌شینند که اثرات این هنر در میان مردم آشکارا مشخص است؛ لذا اگر هنر تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی ثبت جهانی نشده است باید ثبت شود، چون یکی از مهم‌ترین هنرهای نمایشی ما است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار