اجرای نخستین پرده‌خوانی به سبک قاجار در حرم مطهر رضوی

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، مراسم پرده‌خوانی به سبک قاجار با عنوان «چله عاشقان» در محل موزه قرآن واقع در صحن کوثر حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مهدی قیصری نیک گفت:  پرده‌خوانی استاد محمد مهدی چایانی با مضامین مختلف واقعه کربلا، شهادت امام حسین (ع)، نبرد حضرت عباس (ع) با ماردبن صدیف، حضرت علی اکبر (ع)، اربعین و روایت تاریخچه پرده‌خوانی و هنر نقاشی توسط استاد مصطفی‌زاده به مدت ۳ شب برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مراسم از پنجم لغایت هفت آبان ماه اجرا می‌شود، گفت: این مراسم آیینی به منظور احیای آیین‌ها و سنت‌های فراموش شده با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد و مشارکت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

قیصری نیک همچنین درباره پرده خوانی این مراسم نیز بیان کرد: پرده خوانی این مراسم برگرفته از بزرگترین اثر پرده خوانی عصر قاجار و مربوط به ۳ قرن پیش است که توسط اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شده است.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: این اثر فاخر دارای ابعاد ۳۰/۷ در ۲۰/۲ متر است و اصل آن در موزه آستان قدس رضوی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام// ه. ز

پرده خوانی «چله عاشقان» در مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.