۳۰ درصد سیب درختی کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۰ درصد سیب درختی کشور در این استان توسط ۴۸ هزار و ۵۳۳ بهره‌بردار این بخش تولید می‌شود.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغ‌ها به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در استان تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغ‌ها استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تن آن به کشور‌های هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۱۵۰ هزار تن نیز به مصرف تازه خوری داخلی و مابقی نیز به صورت سیب صنعتی تحویل کارخانه‌های تولید آبمیوه و کنسانتره می‌شود.

شهبازی ادامه داد: تعداد ۷۱ مرکز خرید سیب صنعتی مجوز دار در استان دایر شده و پیش بینی تولید محصول سیب صنعتی امسال، حدود ۳۲۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: کارخانجات همکاری خوبی امسال در زمینه خرید سیب درجه سه دارند و با تغییر الگوی کشت و به کارگیری روش‌های علمی در صدد جایگزینی باغات سنتی با انواع درختان و رقم‌های جدید زود رس و میان‌رس هستیم.

به گفته شهبازی موضوع آموزش و ترویج نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود تا میزان تولید و کیفیت محصولات نیز ارتقا یابد.

به گفته وی هم اکنون هر کیلوگرم سیب درجه سه استان به قیمت حدود ۳۱ هزار ریال در حال خریداری توسط کارخانجات است و قیمت سیب سر درختی از قرار هر کیلویی گرم ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار ریال است و بسته به تقاضا در بازار مصرف به قیمت ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.