در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عطیع عوفی؛ اولین زائر اربعین

«عطیه عوفی» از شیعیان برجسته و والای امام علی (ع) است که افتخار همراهی جابر را در زیارت قبر اباعبدالله (ع) در اوّلین اربعین شهدای کربلا داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوایی کارشناس مذهبی درباره عطیه عوفی گفت: عطیه فرزند «سعد بن جناده عوفی» است که بین سال‌های ۳۶ تا ۴۰ هجری (بنابر اختلاف نقل ها) در شهر کوفه دیده به جهان گشود. طبق بعضی نقل ها، چون در کوفه بزرگ شد، او را «کوفی» نامیده اند؛ ولی تولد او در کوفه نبوده است؛ زیرا پدرش «سعد بن جناده» اهل کوفه نبود. سعد از قبیله «ابن جدیل» و از نخستین اهالی شهر ییلاقی طائف در حجاز بود که اسلام آورد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هر وقت  از اربعین و زیارت اربعین صحبت به میان می‌آید، نام جابر و عطیه هم برده می‌شود. چراکه هر دو از چهره‌های درخشان تاریخ اسلام شناخته می‌شوند. اما آنچه او را از دیگر شخصیت‌ها متمایز می‌کند، این است که او  و جابربن عبدالله انصاری نخستین زائران امام حسین (ع) در اولین اربعین شهادت امام حسین(ع) بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوایی بیان کرد: جابر بن عبدالله انصاری، از صحابه نزدیک رسول خداست که از سوی پیامبر گرامی اسلام مأموریت یافت تا سلام او را به امام باقر (ع) برساند؛ چون پیامبر اکرم به او مژده داده بود که زنده می‌ماند تا زمانی که امام پنجم را ملاقات کند و چنین نیز شد.

وی افزود: «عطیه عوفی» از شیعیان برجسته و والای امام علی (ع) است که افتخار همراهی جابر را در زیارت قبر اباعبدالله (ع) در اوّلین اربعین شهدای کربلا داشت. او همچنین یکی از رجال علم و حدیث و تفسیر قرآن بود که سزاوار است درباره شخصیت و زندگی او سخن گفته شود. عطیه در طبقات رجالی، جزو اصحاب پیامبر به شمار نمی آید، بلکه جزو گروه تابعین است؛ چون پیامبر اکرم را ندیده است تا از او حدیث نقل کند. او از اصحاب و یاران امیرمؤمنان(ع) و امامان بعد از ایشان است که عصر امام محمد باقر(ع) بلکه امام صادق(ع) را نیز درک کرده است. او از دانشمندان بزرگ و اسلام شناس عصر خود بود که راوی احادیث بسیاری نیز بوده است و مفسر قرآن نیز به شماره می رفته و پنج جزء قرآن را تفسیر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار