استرالیا: به دنبال گسترش رزمایش‌های دریایی با فیلیپین هستیم

استرالیا و فیلیپین به تازگی رزمایش دریایی – هوایی را در دریای جنوبی چین به اجرا درآورده اند.

کشور‌های حوزه اقیانوس آرام – هند اکنون نگران ظهور قدرت بزرگی به نام چین هستند. مقامات آمریکایی نگران هستند پکن به دنبال اعمال دکترین مونرو چینی باشد و به هژمون آسیا تبدیل شود. از این رو، کشور‌های منطقه و نزدیک به واشنگتن در حال گسترش مناسبات دفاعی میان خود هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا امروز (جمعه) دوشادوش فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین شاهد رزمایش مشترک نیرو‌های مسلح خود در آب‌های دریای جنوبی چین بود.

وی در این باره به رسانه‌ها گفت: استرالیا منافع امنیتی در دریای جنوبی چین دارد و به دنبال گسترش مناسبات دفاعی نزدیک با فیلیپین و برگزاری بیشتر رزمایش با این کشور است. 

این نخستین رزمایش مشترک میان فیلیپین و استرالیاست. در این رزمایش ۲ هزار نیروی نظامی از دو کشور بعلاوه نیروی دریایی آمریکا حضور دارند و به انجام مانور‌های نظامی دریایی و هوایی می‌پردازند. کانبرا به این رزمایش ۲ ناوگان دریایی را اعزام کرده است. 

رئیس جمهور فیلیپین نیز که در سواحل نزدیک دریای جنوبی چین نظاره گر رزمایش نیرو‌های مسلح دو کشور بعلاوه آمریکا بود، در این باره گفت: مانیل به دنبال افزایش مناسبات دفاعی و همکاری‌های امنیتی با کشور‌های همسایه است. این یک جنبه مهم از چگونگی آماده شدن ما برای هر گونه حادثه احتمالی است به ویژه اینکه رخداد‌های زیادی روی داده است که نشان دهنده بی ثباتی منطقه است. 

این رزمایش درحالی برگزار شد که پکن مدعی حاکمیت بر بخش قابل توجهی از دریای جنوبی چین است و طی هفته‌های اخیر با فیلیپین پیرامون مناطق مورد مناقشه در این دریا بحث و جدل کرده بود. مانیل به دنبال گسترش مناسبات دفاعی با آمریکا برای مقابله با چین در منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار