وال استریت ژورنال: چین به عربستان پیشنهاد ساخت راکتور هسته‌ای داده است

مقامات سعودی هم اکنون در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت راکتور هسته‌ای در این کشور هستند.

عربستان سعودی که تا چند سال پیش روابط گسترده‌ای با آمریکا داشته و سیاست خارجی خود را با محوریت واشنگتن چیده بود، اکنون با تغییر ساختار نظام بین الملل از تک قطبی به چند قطبی نامتوازن، به دنبال گسترش روابط خود با سایر بازیگران بزرگ نظام از جمله چین و روسیه است. 

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز (جمعه) به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهاد چین به منظور ساختار راکتور هسته‌ای در این کشور است. 

این منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، خاطر نشان کردند: پیشنهاد چین اکنون یک مزیت برای عربستان محسوب می‌شود تا در مذاکره با آمریکا در حوزه هسته‌ای در موضع برتر قرار بگیرند. ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است کمک‌های هسته‌ای به ریاض به خواست این کشور برای عدم غنی سازی داخلی و نیز استخراج از معادن اورانیوم خود بستگی دارد. 

عربستان ترجیح می‌دهد از شرکت‌های برق هسته‌ای کره جنوبی برای کار بر روی ساخت راکتور‌های هسته‌ای استفاده کرده و از کارشناسان آمریکایی در این زمینه بهره بگیرد. با این حال، ریاض نمی‌خواهد از کنترل‌ها و محدودیت‌های آمریکا در زمینه اشاعه هسته‌ای تبعیت کند. 

مقامات سعودی گرچه کشوری غنی از منابع کربنی هستند، اما معتقدند این کشور برای جهش اقتصادی نیازمند زیرساخت‌های اصلی از جمله شبکه برق رسانی قدرتمند است و گسترش استفاده از راکتور‌های هسته‌ای برای تولید برق یکی از منابع پایدار در این زمینه محسوب می‌شود. 

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که اکنون به طول بالقوه حاکم کشور محسوب می‌شود دستیابی به دانش هسته‌ای را بخشی از تلاش‌های عربستان به منظور مدرن سازی کشور می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار