هشدار شیخ زکزاکی درباره فتنه‌انگیزی آمریکا و فرانسه میان نیجریه و نیجر

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه هشدار داد آمریکا و فرانسه در تلاش برای فتنه انگیزی میان دو کشور نیجریه و نیجر هستند.

رهبر شیعیان نیجریه اعلام کرد واشنگتن و پاریس ممکن است از گروه «بوکو حرام» برای فتنه انگیزی و شعله ور کردن بحران میان نیجریه و نیجر استفاده ابرازی کنند. شیخ زکزاکی افزود: آمریکا و فرانسه ممکن است باعث ایجاد بحران میان دو کشور نیجریه و نیجر شوند.

به گزارش پایگاه خبری المیادین نت، وی خاطر نشان کرد: بسیار روشن و واضح است که این جنگ ما نیست، بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است و آنان ممکن است با حمله به نیجریه از طریق گروه «بوکوحرام» میان نیجریه و نیجر بحران ایجاد کنند و نیجر را طوری جلوه دهند که گویی مسئول این بحران است.

شیخ زکزاکی در ادامه از تلاش برخی کشور‌ها برای حمله به کشوری به نام دموکراسی ابراز تعجب و اعلام کرد با وجود اینکه چندین کودتا در نیجریه رخ داد، اما هیچکس این کشور را مجبور به بازگشت به حکومت مدنی (غیرنظامی) نکرد. وی همچنین اظهار داشت با آن که نیجر حریم هوایی خود را بسته است، اما هواپیما‌های فرانسوی همچنان از آسمان این کشور عبور می‌کنند و پاریس پایگاه‌های تروریستی در این کشور دارد که این پایگاه‌ها منشأ حملات گروه بوکو حرام است، گروهی که برای تسلط بر منابع معدنی کشور نیجریه حمله می‌کند تا بعد‌ها این منابع میان آن‌ها تقیسم شود.

شیخ زکزاکی در ادامه از اقدام فرانسه در استفاده ابزاری از عناصر بوکوحرام برای حمله به نیجر ابراز نگرانی کرد و این مسئله می‌تواند به حملات متقابل نیجریه منجر شود. وی افزود: هر گونه اقدام نظامی در مرز‌های دو کشور، کار فرانسه و آمریکاست، نه نیجریه یا نیجر.

رهبر شیعیان نیجریه درحالی این سخنان را مطرح کرد که رؤسای ستاد مشترک کشور‌های جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) طی نشستی دو روزه (پنج شنبه و جمعه) در شهر آکرا پایتخت غنا، جزئیات عملیات نظامی احتمالی به نیجر برای بازگشت حکومت قانونی در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند. فرماندهان ارتش اعضای گروه اکواس در این نشست دو روزه راه‌های بازگرداندن «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت را بررسی کردند که ۲۶ ژوئیه از جانب شورای نظامی این کشور برکنار شد. آنان همچنین بر آمادگی خود برای اقدام نظامی در نیجر در صورتی که تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار